Välkommet utskottsinitiativ för mer stöd till idrotten

Riksidrottsförbundet välkomnar att Moderaterna vill ge stöd till idrotten och kulturen för att stödja de evenemang som har mycket publik eller många deltagare så att de överlever pandemin.

Moderaterna har idag lagt ett så kallat utskottsinitiativ i finansutskottet att inrätta ett garantistöd för biljetter inom kultur och idrott som ska gälla från och med den första juni 2021 och omfatta 3,5 miljarder.

– ­Eftersom det från och med den 1 mars 2021 står noll i statens stöd till idrotten för negativa effekter av corona välkomnar jag Moderaternas initiativ som jag ser som ett bra komplement till det äskande som Riksidrottsförbundet för några veckor sedan lämnade till regeringen om 2 miljarder kronor att kompensera för de negativa effekterna fram till halvårskiftet 2021, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Riksidrottsförbundet har i sin framställan till regeringen visat på negativa effekter för idrottsrörelsen för 2021 på 4 till 6 miljarder kronor.

– Det är många föreningar som sliter hårt för att få ekonomin att gå ihop och hålla verksamheten igång så gott det går. Pengarna måste ut i kapillärerna, till dessa idrottsföreningar som med mångfald av verksamheter bidrar till folkhälsa. Vi behöver tydliga och långsiktiga besked för hela idrottsrörelsen, säger Björn Eriksson.

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.

Öppet brev till Amanda Lind, Mikael Damberg och Lena Hallengren7.5.2021 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Vi sprider inte smitta i skogen, på havet eller vägen. Det skriver ordföranden i sex specialidrottsförbund tillsammans med Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson i ett öppet brev till Amanda Lind, Mikael Damberg och Lena Hallengren. Hela brevet kan du läsa här nedan. Där finns också länkar till de två remissvar som Riksidrottsförbundet idag skickat in gällande "Ändringar i Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om särskilda begränsningar covid-19" och "Ändringar i begränsningsförordningen maj 2021".