Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Välkomna på pressträff och vernissage av Hela Stadens Galleri

Under Volvo Ocean Race-veckan invigs den nya utställningen Hela Stadens Galleri på Frihamnspiren, en gemensam satsning från stadens tio stadsdelar. Utställningen är en del av fokusåret Go Global inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. På fredag den 15 juni kl.14.00 är media välkomna på vernissage för att träffa medverkande från stadsdelarna samt konstnärliga ledaren Mia Samuelsson.

Varje år på vägen till 400-årsjubileet har ett eget fokus att samla och engagera hela staden och regionen kring. I år ligger fokus på Go Global och vi bjuder in och öppnar upp för hela världen.

Hela Stadens Galleri är 2018 års gemensamma satsning från stadens tio stadsdelar, för att stärka alla delar i hela vår stad. Utställningen lanseras med ett första tema, ”Min Resa”, där de tio stadsdelarna har fått tolka temat vilket resulterade i fem dubbelsidiga skärmar (2 x 1,20 meter) per stadsdel. De hundra berättelserna i storformat kommer att visas i sin helhet under hela Volvo Ocean Race.

− ”Min Resa” är den röda tråden bakom denna utställning. Det kan vara en berättelse, en bild eller en människa. Här skildras med olika uttryck, en livsresa, en fysisk resa, en klass- eller historisk resa. Alla de personer ni träffar i Hela Stadens Galleri har fått fria tyglar att tolka idén om Min Resa på sitt egen sätt, säger Mia Samuelsson, konstnärlig ledare för Göteborgs 400-årsjubileum 2021 på Göteborg & Co.

Publiken bjuds även in att dela med sig av sin egen resa genom hashtagen #minresagbg. Här skapas en dialog om våra resor på ett globalt plan, då hela världen lever och möts här i Göteborg.

Vad: Inbjudan till pressträff och vernissage av utställningen Hela Stadens Galleri

När: fredag den 15 juni, kl. 14.00

Var: Frihamnspiren, inne i ”Stadens paviljong” i Volvo Ocean Race evenemangs-område

Mia Samuelsson, konstnärlig ledare för Göteborgs 400-årsjubileum 2021, mia.samuelsson@goteborg.com, 031 368 41 24

År 2021 fyller Göteborg 400 år. Det firar vi genom att tillsammans göra Göteborg till en ännu bättre plats. Hela vägen fram till jubileumsåret. Och långt därefter.

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.

Nobelpristagaren i fysik 2023, Anne L’Huillier, inviger Vetenskapsfestivalen i Göteborg21.2.2024 08:17:15 CET | Pressmeddelande

Den 16 april inviger fransk-svenska nobelpristagaren Anne L’Huillier Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Hon kommer att presentera sin forskning inom attosekundfysik och vad den kan användas till. Med på scen är Stefan Helmreich, professor i antropologi vid MIT, och tillsammans ska de samtala om årets tema: vågor. Invigningen sker på Auktionsverket Kulturarena tisdagen den 16 april kl. 17.