Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Välkomna på pressträff och vernissage av Hela Stadens Galleri

Under Volvo Ocean Race-veckan invigs den nya utställningen Hela Stadens Galleri på Frihamnspiren, en gemensam satsning från stadens tio stadsdelar. Utställningen är en del av fokusåret Go Global inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. På fredag den 15 juni kl.14.00 är media välkomna på vernissage för att träffa medverkande från stadsdelarna samt konstnärliga ledaren Mia Samuelsson.

Varje år på vägen till 400-årsjubileet har ett eget fokus att samla och engagera hela staden och regionen kring. I år ligger fokus på Go Global och vi bjuder in och öppnar upp för hela världen.

Hela Stadens Galleri är 2018 års gemensamma satsning från stadens tio stadsdelar, för att stärka alla delar i hela vår stad. Utställningen lanseras med ett första tema, ”Min Resa”, där de tio stadsdelarna har fått tolka temat vilket resulterade i fem dubbelsidiga skärmar (2 x 1,20 meter) per stadsdel. De hundra berättelserna i storformat kommer att visas i sin helhet under hela Volvo Ocean Race.

− ”Min Resa” är den röda tråden bakom denna utställning. Det kan vara en berättelse, en bild eller en människa. Här skildras med olika uttryck, en livsresa, en fysisk resa, en klass- eller historisk resa. Alla de personer ni träffar i Hela Stadens Galleri har fått fria tyglar att tolka idén om Min Resa på sitt egen sätt, säger Mia Samuelsson, konstnärlig ledare för Göteborgs 400-årsjubileum 2021 på Göteborg & Co.

Publiken bjuds även in att dela med sig av sin egen resa genom hashtagen #minresagbg. Här skapas en dialog om våra resor på ett globalt plan, då hela världen lever och möts här i Göteborg.

Vad: Inbjudan till pressträff och vernissage av utställningen Hela Stadens Galleri

När: fredag den 15 juni, kl. 14.00

Var: Frihamnspiren, inne i ”Stadens paviljong” i Volvo Ocean Race evenemangs-område

Mia Samuelsson, konstnärlig ledare för Göteborgs 400-årsjubileum 2021, mia.samuelsson@goteborg.com, 031 368 41 24

031-368 40 00http://goteborgco.se

År 2021 fyller Göteborg 400 år. Det firar vi genom att tillsammans göra Göteborg till en ännu bättre plats. Hela vägen fram till jubileumsåret. Och långt därefter.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Invigningsceremonin och premiärturen för nya skärgårdslinje mellan Stenpiren och Hönö Klåva20.6.2018 07:30Pressinbjudan

Från och med 26 juni och under hela sommarsäsongen kör Styrsöbolagets nya skärgårdsbåt mellan Stenpiren och Hönö Klåva via Eriksberg. Den nya skärgårdslinjen kan ses som en del av jubileumssatsningen Tillgänglig Skärgård, sprungen ur göteborgarnas önskan att enklare ta sig till skärgården från stan inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Välkomna på invigningsceremonin och premiärturen den 26 juni kl. 09.30 på Stenpiren.