PRO-Pensionärernas Riksorganisation

Välkomna pengar till eftersatt äldreomsorg

Idag presenterade regeringen och deras samarbetspartier ett äldreomsorgslyft på 2,7 miljarder kronor i år till vård och äldreomsorg. PRO välkomnar satsningen och tycker att det också behövs ett särskilt lagskydd för att äldre ska få sina behov tillgodosedda.
Christina Tallberg, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds, PRO.

- Att ta hand om äldre är inget enkelt jobb. PRO har under en lång tid krävt en utbildningssatsning för äldreomsorgen. Vi tycker att det är bra att regeringen möjliggör för fler att få betald utbildning på arbetstid, säger PRO:s ordförande Christina Tallberg.

Personer över 70 år är den grupp som drabbats hårdast av covid-19. Bland de som hade avlidit i sjukdomen fram till den 28 april var 90 procent 70 år eller äldre. Av dessa avled 50 procent på ett äldreboende medan 26 procent hade hemtjänst, enligt Socialstyrelsen.

- Under coronakrisen har de strukturella bristerna i äldreomsorgen blottlagts på ett brutalt sätt. Här har kommunerna, som är ytterst ansvariga för äldreomsorgen brustit. På lite längre sikt måste kommunerna investera mer i äldreomsorgen. Det är tydligt att nedskärningarna har gått för långt, säger Christina Tallberg.

Just nu pågår många utredningar om äldreomsorgens framtid. De handlar bland annat om socialtjänstlagens utformning och en fast omsorgskontakt för de äldre.

- PRO menar att det behövs ett särskilt lagskydd för att äldre ska få sina behov tillgodosedda. Omsorgen ska utgå ifrån äldres behov och de äldre måste också ha ett inflytande över hur omsorgen ska ges, säger Christina Tallberg.

Sten Söderberg, pressekreterare PRO, sten.soderberg@pro.se,
tel: 08-701 67 10

Christina Tallberg, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds, PRO.

PRO-Pensionärernas Riksorganisation

08-701 67 00http://www.pro.se

PRO, Pensionärernas Riksorganisation, är Sveriges största pensionärsorganisation med föreningar runt om i hela landet.

Följ PRO-Pensionärernas Riksorganisation

Senaste pressmeddelandena från PRO-Pensionärernas Riksorganisation

Bravo, Pensionsgruppen! Ett nödvändigt steg för högre allmän pension.28.2.2024 12:33:55 CET | Pressmeddelande

I dag har riksdagens pensionsgrupp tagit ett viktigt steg för att höja inkomstpensionerna i Sverige. De numera åtta partierna i pensionsgruppen är överens om att utreda högre inbetalningar till pensionssystemet och en gas i pensionssystemet. Detta är samtidigt de två främsta kraven som PRO fört fram för att höja pensionerna. Och PRO:s ordförande, Åsa Lindestam, är glad.