Välkomna till LO:s och Almegas gemensamma seminarium: Hur kan vi rädda arbetsmarknads­utbildningen?

Hur ser framtiden ut för arbetsmarknadsutbildningen? Hur kan vi öka antalet platser? Det är frågor som LO och Almega söker svar på under detta gemensamma frukostseminarium. Kom och ställ frågor till företrädare från politiken och parterna.

Thomas Erséus och Therése Guovelin.

Tid: Den 4 december kl 8.00 –9.00 (lättare frukost serveras från 7.30),

Plats: Almega, Sturegatan 11, Stockholm

Klicka här för anmälan.

Kontakt: Andreas Eriksson, pressekreterare Almega. Tel: 0722356117, epost: andreas.eriksson@almega.se

Medverkande

Anna-Kirsti Löfgren och Adnan Habibija, rapportförfattare, LO
Fredrik Voltaire, arbetsmarknadsekonom Almega
Roger Mörtvik (S), statssekreterare vid Arbetsmarknadsdepartementet
Maria Nilsson (L), riksdagsledamot i arbetsmarknadsutskottet
Thomas Erséus, VD, Almega
Therése Guovelin, förste vice ordförande, LO
Moderator: Per Hammar, näringspolitisk expert Almega.

Under många år har arbetsmarknadsutbildningen varit den svenska arbetsmarknadspolitikens flaggskepp. Tack vare de korta yrkesinriktade kurserna har tusentals arbetslösa varje år rustats för jobb som kockar, busschaufförer, maskinförare och undersköterskor. Utbildningarna har lett till lägre arbetslöshet och ökade arbetsinkomster, men också använts för att förebygga kompetensbrist och därigenom ökat sysselsättningen och produktiviteten i näringslivet.

Trots goda resultat och stora utmaningar med både arbetslöshet och kompetensbrist, satsar samhället lite på arbetsmarknadsutbildning. LO:s färska rapport ”Arbetsmarknadsutbildning för nya och bättre jobb” uppmärksammar att antalet utbildningsdeltagare är på den lägsta nivån sedan den moderna arbetsmarknadspolitiken implementerades i början av 1960-talet. Nedgången har fortsatt under 2019 och just nu deltar färre än 5 000 personer. Detta trots att Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna i Januariavtalet kommit överens om ett utbyggt kunskapslyft med fler platser i arbetsmarknadsutbildning.

Varmt välkommen!

Thomas Erséus och Therése Guovelin.

Märkligt misstroendevotum från Vänsterpartiet5.12.2019 15:44:58 CETPressmeddelande

- Det är väldigt viktigt för hela näringslivet att vi får en välfungerande matchning på arbetsmarknaden. Vi har under flera år sett att våra medlemmar säger att deras största tillväxthinder är brist på folk att anställa. En reformerad Arbetsförmedling är en mycket viktig pusselbit i att lösa det problemet. Vi har krävt detta länge och kan inte vänta längre. Det kostar Sverige både jobb och internationell konkurrenskraft, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef Almega. - Hela sju av åtta partier i Sveriges riksdag vill reformera Arbetsförmedlingen. Det känns därför minst sagt märkligt att det parti som är motståndare till reformen dikterar villkoren för processen, avslutar Andreas Åström.