Välkomnar att Eons medlemskap i Prisdialogen inte förnyas

Fastighetsägarna Syd välkomnar Prisdialogens beslut att inte bevilja Eon nytt medlemskap i Prisdialogen för Malmö och Burlöv avseende 2023. Beslutet att inte bevilja förlängt medlemskap baseras på att Eon inte i tillräcklig omfattning svarat upp på kundernas förfrågan om fördjupad information avseende alternativa värmekällor, att transparensen och dialogen avseende kommande prisutveckling brustit samt att avvikelsen från prisändringsmodellens åtagande om prisstabilitet varit alltför stor.

Prisdialogen är en modell för lokal dialog och central prövning av prisändring på fjärrvärme. Syftet med Prisdialogen är att stärka kundens ställning och åstadkomma en rimlig, förutsägbar och stabil prisändring på fjärrvärme.

Fastighetsägarna Syd, tillsammans med flera fastighetsbolag i Malmö, lämnade i höstas in ett formellt klagomål till Prisdialogen mot Eon och ett önskemål om att Eon inte skulle beviljas nytt medlemskap i Prisdialogen. Under fredagen kom beskedet att Eon inte beviljas nytt medlemskap. Eon har varit medlemmar i Prisdialogen sedan 2016.

– Vi tycker att det är bra att Prisdialogen markerar att det inte går att agera på det sätt som Eon har gjort gentemot sina kunder. En höjning på 20 procent på fjärrvärme är varken en rimlig, förutsägbar eller stabil prisändring på fjärrvärme. Det slår så hårt mot företag och privatpersoner i en tid där man verkligen måste se över alla utgifter. Eon har dessutom inte kunnat presentera sakliga argument för en sådan hög höjning. Istället har man valt att låta kunderna vara krockkuddar i denna energikris, säger Magnus Hulthe Andersson, näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna Syd.

För att markera sitt missnöje med Eons höjning har även fastighetsägare som tillsammans äger flera hundra fastigheter begärt medling i Fjärrvärmenämnden. Fjärrvärmenämnden medlar vid förhandlingar mellan fjärrvärmeföretag och fjärrvärmekunder om priser och övriga villkor för fjärrvärme enligt fjärrvärmelagen.

– Vi hoppas att Eon tar till sig av den kraftiga kritik som de mött från sina kunder. Mot bakgrund av detta välkomnar vi att Malmö stad ser över möjligheterna att starta ett energibolag inom ramen för förnybar energi som kan fungera som ett alternativ för fjärrvärmen, säger Susanne Rikardsson, vd, Fastighetsägarna Syd.