Vallastaden och infrakulverten gästades av Kungen

Idag, onsdagen den 26 september, gästade H.M. Konungen Vallastaden i Linköping.

Charlotta Sund, vd på Tekniska verken och Klas Gustafsson, vice vd , visar infrakulverten för en intresserad H.M. Konungen. Fotograf: Ida Gyulai

Kungen välkomnades till Vallastaden av landshövding Carl Fredrik Graf och borgmästare Helena Balthammar.

- Det var roligt att få välkomna Kungen till Vallastaden. Vi behöver bli mer miljövänliga i vårt sätt att leva, i Vallastaden har miljön varit i fokus och det är roligt att fått visa upp vårt arbete för Kungen, säger borgmästare Helena Balthammar.

Det var en ära att få visa upp vår unika prefabricerade infrakulvert för Kungen, han var intresserad av att få vet hur det fungerar med all infrastruktur - alltså vatten, avlopp, fiber, el, fjärrvärme och sopsug – på ett och samma ställe, säger Charlotta Sund, vd på Tekniska verken.

Vallastaden invigdes förra året med Sveriges största bo- och samhällsexpo. Kungen inbjöds till en guidad promenad genom stadsdelen samt förevisning av arkitektur, infrakulvert och Stångåstadens drömlägenhet.

- Det känns givetvis väldigt hedrande att få möjlighet att visa H.M. Konungen Stångåstadens drömlägenhet. Under de dryga 15 minuter som kungen besökte drömlägenheten visade han stort intresse för lägenhetens utformning och innovativa funktioner samt ställde frågor kring bostadsbyggandet i största allmänhet, säger Fredrik Törnqvist vd på Stångåstaden.

Tekniska verken är en del av 240 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00 info@tekniskaverken.se tekniskaverken.se tekniskaverken.se/om-oss/press/

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Naturvårdsverket ger bidrag till en bättre vattenmiljö i Linköping5.12.2018 10:03Pressmeddelande

Naturvårdsverket har beviljat bidrag till Tekniska verkens projekt att bygga en ny damm för dagvattenrening vid Gillbergagatan i Tornby, i Linköping. Dagvatten har identifierats som en källa till att föroreningar sprids. Tekniska verken i Linköping vill hitta bättre effektivare lösningar för hantering och rening av dagvatten, för att på så sätt minska den negativa påverkan på hav, sjöar och andra vattendrag. När föroreningar från regn och snösmältning hamnar i våra sjöar och vattendrag innebär det negativ påverkan på de organismer som lever i och runt våra vatten.