Vallöfte från V: ökat byggande av hyresrätter och stopp för ombildningar

Med lite mer än två veckor kvar till valet lovar Vänsterpartiet i Stockholms stad att ett maktskifte till en majoritet där V ingår kommer att innebära ett stopp för ombildningar av hyresrätter till bostadsrätter och ett ökat byggande av allmännyttiga hyresrätter.

Clara Lindblom, oppositionsborgarråd och etta på Vänsterpartiets lista till kommunfullmäktige i Stockholms stad.

Under den senast mandatperioden har över 1200 hyresrätter ombildats till bostadsrätter och dessutom har den styrande blågröna majoriteten missat sina egna mål för påbörjade bostäder, påbörjade hyresrätter och påbörjade studentbostäder. Vänsterpartiet menar att utvecklingen behöver vändas och vill öka allmännyttans byggande av bostäder.

- När vi går mot en lågkonjunktur är det särskilt viktigt att allmännyttan fortsätter bygga hyresrätter. Det behövs fortfarande väldigt många bostäder i Stockholm, vi har en lång bostadskö, och dessutom är det viktigt att skapa jobb inom byggbranschen, säger Clara Lindblom, oppositionsborgarråd och etta på Vänsterpartiets lista till kommunfullmäktige.

Vänsterpartiet vill också sätta ett absolut stopp för ombildningar av hyresrätter till bostadsrätter.

- Det är ett steg framåt och två steg tillbaka varje gång vi får ett borgerligt styre och går back massor av hyresrätter på grund av ombildningarna. Så kan det inte fortsätta. Nu behöver vi ett nytt ombildningsstopp i Stockholm och det behövs också en stopplag för ombildningar i hela Sverige, säger Clara Lindblom.

Vänsterpartiet vill också premiera vissa byggbolag vid markanvisningar. Det kan bland annat handla om bolag som ställer rimligare krav på inkomst på nya hyresgäster eller som bidrar med förturslägenheter till våldsutsatta kvinnor. Idag hamnar många personer utanför bostadsmarknaden på grund av att det ställs för höga krav för att få teckna hyreskontrakt.

Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 15,4 %. Vi jobbar varje dag för att Stockholm ska bli en rättvis, jämställd och hållbar stad.

V-löfte: Satsa på nattis9.9.2022 10:44:10 CEST | Pressmeddelande

Alla föräldrar med yrken som gör att de måste arbeta på obekväm arbetstid, till exempel på nätter och helger, har rätt till barnomsorg på de tiderna. Idag finns dock bara en enhet för barnomsorg nattetid, så kallad nattis, i Stockholm och den fungerar inte så bra som den skulle kunna göra. Vänsterpartiet har därför som vallöfte att stadens barnomsorg på obekväm arbetstid ska byggas ut och förbättras både för barnen, föräldrarnas och personalens skull.

V: Inrätta en kvinnofridsfond för finansiering av skyddat boende6.9.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vänsterpartiet i Stockholms stad vill inrätta en kvinnofridsfond för att säkerställa finansieringen av skyddat boende för våldsutsatta. Idag larmar kvinnojoursrörelsen om att en del kvinnor och barn inte beviljas tillräckligt långa placeringar på skyddat boende. Eftersom stadsdelsnämnderna idag saknar ett eget ekonomiskt anslag för våldsutsatta föreslår Vänsterpartiet därför att Stockholm stad inrättar en kvinnofridsfond för att hjälpa stadsdelarna med finansieringen och därmed säkerställer att ekonomin aldrig blir ett hinder för placering på skyddat boende.