Vallöfte från Vänsterpartiet: minimera timanställningarna i Stockholms stad

Minimera antalet timanställningar i Stockholms stad, det lovar Vänsterpartiet att göra om partiet är med och styr Stockholm efter valet. Den höga andelen tidsbegränsat anställda inom framförallt äldreomsorgen har länge varit ett problem i Stockholm, och lett till otrygghet för både anställda och de som verksamheterna vänder sig till. Det vill Vänsterpartiet nu få bukt med genom tecknandet av lokala kollektivavtal i stadens verksamheter samt liknande krav i LOV- och LOU-avtal för privat drivna välfärdsverksamheter.

- Många som är timanställda inom till exempel äldreomsorgen eller LSS har osäkra anställningar som innebär att de måste vara tillgängliga jämt ifall något arbetspass skulle dyka upp, och de har ofta inte råd att sjukskriva sig när de är sjuka eftersom många saknar sjukpenning. Så ska ingen behöva ha det i arbetslivet. Vi vill se till att personalen inom omsorgen har trygga anställningar och bra villkor, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Förra perioden som Vänsterpartiet var med och styrde Stockholms stad inleddes arbetet med att få ner den höga andelen timanställningar i staden. Det vill Vänsterpartiet nu fortsätta med.

- Arbetsvillkoren och anställningstryggheten inom äldreomsorgen måste bli bättre, det har inte minst coronapandemin lärt oss. Nu behöver vi ett maktskifte i Stockholm så att vi får ett styre som sätter välfärden och personalen främst, säger Clara Lindblom.

V-löfte: Satsa på nattis9.9.2022 10:44:10 CEST | Pressmeddelande

Alla föräldrar med yrken som gör att de måste arbeta på obekväm arbetstid, till exempel på nätter och helger, har rätt till barnomsorg på de tiderna. Idag finns dock bara en enhet för barnomsorg nattetid, så kallad nattis, i Stockholm och den fungerar inte så bra som den skulle kunna göra. Vänsterpartiet har därför som vallöfte att stadens barnomsorg på obekväm arbetstid ska byggas ut och förbättras både för barnen, föräldrarnas och personalens skull.

V: Inrätta en kvinnofridsfond för finansiering av skyddat boende6.9.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vänsterpartiet i Stockholms stad vill inrätta en kvinnofridsfond för att säkerställa finansieringen av skyddat boende för våldsutsatta. Idag larmar kvinnojoursrörelsen om att en del kvinnor och barn inte beviljas tillräckligt långa placeringar på skyddat boende. Eftersom stadsdelsnämnderna idag saknar ett eget ekonomiskt anslag för våldsutsatta föreslår Vänsterpartiet därför att Stockholm stad inrättar en kvinnofridsfond för att hjälpa stadsdelarna med finansieringen och därmed säkerställer att ekonomin aldrig blir ett hinder för placering på skyddat boende.