Valresultatet i Västerås stift är färdigräknat

Nu är det slutliga resultatet i i kyrkovalet i Västerås stift klart. Det fastställer att Öppen Kyrka kommer in som ny grupp i stiftsfullmäktige och att Sverigedemokraterna gått framåt med tre mandat. I Västerås stift finns också Söderbärke församling som har det högsta hittills räknade valdeltagande i landet med 30,4 procent.
Ett 30-tal personer hjälptes åt att under åtta dagar räkna rösterna i Västerås stift. (Bilden är från sammanräkningen i Luleå stift).

Här hittar du mer detaljerade uppgifter om valresultatet, till exempel valda ledamöter.

Nomineringsgrupp Valet 2017 Valet 2013 Förändring
Socialdemokraterna (S) 27 27 +/- 0
Borgerligt Alternativ (BorgA) 4 6 -2
Centerpartiet (C) 15 15 +/- 0
Fria liberaler i Svenska kyrkan (FiSK) 2 2 +/- 0
Frimodig Kyrka (FK) 2 3 -1
Kristdemokrater i Svenska kyrkan (kr) 2 2 +/- 0
Miljöpartister i Svenska kyrkan (MPSK) 1 3 -2
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan (POSK) 14 15 -1
Sverigedemokraterna (SD) 6 3 +3
Vänstern i Svenska Kyrkan (ViSK) 3 2 +1
Öppen Kyrka - en kyrka för alla (ÖKA) 3   3

Öppen Kyrka får ett mandat mer och Partipolitiska obundna i Svenska kyrkan får ett mandat mindre än i det preliminära valresultatet.

Valdeltagandet
I valet till Västerås stiftsfullmäktige deltog 19,3 procent av de röstberättigade. Det är en ökning med 6,78 procent jämfört med valet 2013.

Högst valdeltagande i de lokala valen till kyrkofullmäktige i stiftet hade Söderbärke församling med 30,4 procent. Det är det högsta hittills räknade valdeltagandet i de lokala valen i hela landet.

Här kan du ser hur det har gått i de lokala valen till kyrkofullmäktige och vilka ledamöter som har valts in.
Längst ned på sidan går det att ta fram uppgifter om högsta/lägsta valdeltagande.

Om Kyrkovalet 2017

• Kyrkovalet äger rum vart fjärde år.
  • Medlemmar i Svenska kyrkan som fyller 16 år senast på valdagen har möjlighet att rösta.
  • I Västerås stift fanns 334 874 röstberättigade.
  • Stiftsfullmäktige är Västerås stifts högsta beslutande organ. Det nyvalda stiftsfullmäktige sammanträder första gången den 5 december. Då väljs även ny stiftsstyrelse.