Vandra på Nordsjöns botten

Titt som tätt klättrar någon förväntansfull besökare upp på skyddsvallen för att se Nordsjöns vilda vågor – och blickar till sin besvikelse ut över en till synes ändlös lervälling. Men, Nordsjön återvänder! Var sjätte timme löser ebb och flod av varandra och skapar en 10 000 kvadratmeter stor våtmark med en unik flora och fauna. Sedan 2009 är Vadehavet ett UNESCO-världsnaturarv. Europas vadehav täcker en över 500 kilometer lång kustremsa, som börjar i Nederländerna, går via hela tyska kusten och sträcker sig till Danmark, med dramatiska och fascinerande tidvattenupplevelser.

Vadehavet vid ön Langeoog/GTNB/Eva Fischer

Vid Vadehavet kan besökarna vandra på havsbotten. Tack vare ebb och flod torrläggs havsbottnen var sjätte timme och gör det möjligt för vandrare och naturälskare att utforska detta unika och annars otillgängliga livsrum. Öarna i Nordsjön är populära utflyktsmål med ändlösa vidder som skänker lugn och återhämtning. Här får besökarna se och uppleva havet och djurlivet från en annan synvinkel och får en ny utsikt över fastlandet och regionens öar och holmar.

Vandrare hittar ett landskap med få gränser och kan välja bland talrika vandringsleder längs Nordsjökusten med allt ifrån vandringar för barn, vandringar från fastlandet ut till havets öar och holmar, till sju timmar långa vandringar mellan ebb och flod.

Multimar Wattforum, i Tönning, är ett museum och centrum för forskning, där gästerna kan delta i experiment, för samtliga vadehav i världen, men framför allt för den tyska delen

Vadehavet vid ön Langeoog/GTNB/Eva Fischer

Om Tyska Turistbyrån:
Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. I Sverige representeras DZT av Tyska Turistbyrån AB, ett dotterbolag till Tysk-Svenska Handelskammaren. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att stärka den positiva bilden av tyska resmål och främja turismen till Tyskland. DZT finns representerat i 27 länder över hela världen.

Mer information finns på www.germany.travel/presse

Tågresedagen på Centralen - res med tåg till Tyskland30.11.2022 15:12:46 CET | Pressmeddelande

På fredag den 2 december står representanter för Snälltåget, Europarunt och tidningen Vagabond samt flertalet turistbyråer och tågkonnässörer till tjänst för att dela med sig av sin kunskap om tågresor i Europa. Den stora Tågresedagen anordnas av Vagabond och går av stapeln på Stockholm Centralstation. Tyska Turistbyrån är en av deltagarna och här hittar du information om hur du smidigast tar dig till Tyskland och vidare med tåg i hela landet.

Musik, recept och andra julspecialiteter från Tyskland i årets julhälsning16.11.2022 17:29:26 CET | Pressmeddelande

Den tyska nationella turiststyrelsen (GNTB) lanserar nu onlinekampanjen "Season's Greetings from Germany". Utöver julmarknader i mindre och större orter ligger fokus på typiska tyska traditioner och vinteraktiviteter i naturen. Hjärtat i kampanjen är landningssidan med utvalda julmarknader, hållbara erbjudanden, utomhusaktiviteter och traditionella seder som Tyskland är känt för världen över.

Fler och snabbare förbindelser med tåg i Tyskland11.10.2022 13:48:58 CEST | Pressmeddelande

Deutsche Bahn kommer att erbjuda fler direktförbindelser från norr till söder i och med tidtabellsändringen den 11 december 2022. Linjen Basel-Köln kommer att förlängas till Hamburg, vilket ytterligare kommer att förbättra kvaliteten på turerna mellan katedralstaden Köln och hansastaden Hamburg. Från december blir det också fler förbindelser till och från Frankfurts flygplats och därmed ett miljövänligt alternativ till flyg. Dessutom skapar man ytterligare attraktiva resealternativ till och från andra länder tillsammans med sina europeiska partnerjärnvägar.