Vänskap på arbetsplatsen effektivt verktyg för arbetsmiljö och resultat – Henkel i Norrköping: ”Hjälpte oss att bygga broar”

Kan vänskap på arbetsplatsen ha en funktion utöver god stämning bland kollegorna? Forskning visar bland annat att det är viktigt för integrationen – dessutom kan det vara ett verktyg för bättre arbetsmiljö med effektivare team och resultat. En av de arbetsplatser som testat är Henkel i Norrköping. Den 2 oktober håller Lernia, som arbetat med vänskap som integrationsmotor ett frukostseminarium på temat.

Svenskarna är sämst i världen på att skaffa nya vänner enligt en studie genomförd av Expat Insider (2017)*. Samtidigt har det visat sig att vänskap på arbetsplatsen är ett av de viktigaste verktygen för framgångsrik integration**. För Lernia, som arbetar för breddad kompetens och rekrytering på arbetsmarknaden var detta nedslående. För att bidra med en lösning tog man fram en interaktionskurs i form av en kortlek med 36 frågor, tänkt att användas på arbetsplatser och utbildningar i syfte att hjälpa människor att forma vänskapsband. Förutom bättre integration har många av de arbetsplatser som använt den vittnat om effektivare team och säkrare arbetsmiljö.

- Det är viktigt för oss att vara en arbetsplats där våra medarbetare känner att de kan vara öppna och diskutera med varandra, och vänskapskortleken skapar verkligen ett forum för det. Ju mer vi tränar på att bygga broar internt desto effektivare blir vår arbetsprocess. Därför är Interaktion För Svenskar ett mycket bra verktyg för företag som vill förbättra både arbetsmiljö och resultat, säger Joakim Svensk, Plant Manager på Henkel i Norrköping.

Den 2 oktober bjuder Lernia in till ett seminarium på temat ”Vänskap på arbetsplatsen – för effektivare team och säkrare arbetsmiljö” i Norrköping. Tillsammans med psykologen Anna Bennich Karlstedt, expert på ensamhet, Lernias vd Anders Uddfors samt Joakim Svensk, Plant Manager på Henkel diskuterar vi varför vi ska bry oss om vänskap i arbetslivet och hur vi gör för att främja det. Seminariet avslutas med en möjlighet att testa de 36 vänskapsfrågorna. Varmt välkommen!

Tid: Onsdag den 2 oktober från 07.30, seminariet startar 08.00 och slutar 09.00

Plats: Östsvenska Handelskammaren, Dalsgatan 13, Norrköping

För mer information om IFS och seminariet, vänligen kontakta Katarina Devell

* Expat Insider 2017: https://cms-internationsgmbh.netdna-ssl.com/cdn/file/2017-09/Expat_Insider_2017_The_InterNations_Survey.pdf

** Diverse workplaces and interethnic friendship formation – A multilevel comparison across 21 OECD countries: https://www.gu.se/forskning/publikation?publicationId=204338

Lernia är den ledande aktören för att möta industrins kompetensbehov. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsätter drygt 3 miljarder och finns på 60 orter över hela landet. 2018 utbildade vi 23 000 personer och förmedlade 11 400 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se

Ny satsning ska hjälpa Umeås arbetssökande till jobb19.5.2020 08:59:02 CESTPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Umeå med den nya satsningen ”Rusta och matcha” som ska stötta arbetssökande och matcha dem med företag där jobben finns.

Ny satsning ska hjälpa Skövdes arbetssökande till jobb19.5.2020 08:45:00 CESTPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av dem och utökar nu sin verksamhet i Skövde med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande i jobb genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Ny satsning ska hjälpa Skellefteås arbetssökande till jobb19.5.2020 08:45:00 CESTPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av dem och utökar nu sin verksamhet i Skellefteå med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande i jobb genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Ny satsning ska hjälpa Oskarshamns arbetssökande till jobb12.5.2020 08:44:00 CESTPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Oskarshamn med den nya satsningen ”Rusta och matcha” som ska stötta arbetssökande och matcha dem med företag där jobben finns.

Ny satsning ska hjälpa Kristianstads arbetssökande till jobb4.5.2020 15:55:00 CESTPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Kristianstad med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Lernias delårsrapport 1 januari – 31 mars 2020: Förbättrat rörelseresultat för utbildningsverksamheten men lägre rörelseresultat för bemanningsverksamheten24.4.2020 14:48:50 CESTPressmeddelande

Lernia inledde året på en stabil resultatnivå, då de besparingar och effektiviseringar som genomförts har gett önskat resultat. När det nya Covid-19-viruset började spridas försämrades bemanningsverksamhetens resultat som en följd av minskad efterfrågan. Lernia har dock snabbt vidtagit åtgärder för att minska kostnaderna, följa myndigheters rekommendationer samt möta en förändrad efterfrågan.