Vänskap på arbetsplatsen effektivt verktyg för arbetsmiljö och resultat

Kan vänskap på arbetsplatsen ha en funktion utöver god stämning bland kollegorna? Forskning visar bland annat att det är viktigt för integrationen – dessutom kan det vara ett verktyg för bättre arbetsmiljö med effektivare team och resultat. Den 1 oktober håller Lernia, som arbetat med vänskap som integrationsmotor, ett frukostseminarium på temat.

Svenskarna är sämst i världen på att skaffa nya vänner enligt en studie genomförd av Expat Insider (2017)*. Samtidigt har det visat sig att vänskap på arbetsplatsen är ett av de viktigaste verktygen för framgångsrik integration**. För Lernia, som arbetar för breddad kompetens och rekrytering på arbetsmarknaden var detta nedslående. För att bidra med en lösning tog man fram en interaktionskurs i form av en kortlek med 36 frågor, tänkt att användas på arbetsplatser och utbildningar i syfte att hjälpa människor att forma vänskapsband. Förutom bättre integration har många av de arbetsplatser som använt den vittnat om effektivare team och säkrare arbetsmiljö.

Den 1 oktober bjuder Lernia in till ett seminarium på temat ”Vänskap på arbetsplatsen - för effektivare team och säkrare arbetsmiljö” i Uppsala. Tillsammans med psykologen Anna Bennich Karlstedt, expert på ensamhet, Lernias vd Anders Uddfors samt Tobias Collin, Senior Director Organizational Development på Fresenius Kabi diskuterar vi varför vi ska bry oss om vänskap i arbetslivet och hur vi gör för att främja det.

Varmt välkommen!

Tid: Tisdagen den 1 oktober från 07.30, seminariet startar 08.00 och slutar 09.00
Plats: Clarion Hotel Gillet, Dragarbrunnsgatan 23, Uppsala

För mer information om IFS och seminariet, vänligen kontakta Katarina Devell

* Expat Insider 2017: https://cms-internationsgmbh.netdna-ssl.com/cdn/file/2017-09/Expat_Insider_2017_The_InterNations_Survey.pdf

** Diverse workplaces and interethnic friendship formation – A multilevel comparison across 21 OECD countries: https://www.gu.se/forskning/publikation?publicationId=204338

Lernia är den ledande aktören för att möta industrins kompetensbehov. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsätter drygt 3 miljarder och finns på 60 orter över hela landet. 2018 utbildade vi 23 000 personer och förmedlade 11 400 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se

Vänskap på arbetsplatsen effektivt verktyg för bättre arbetsmiljö och ökat resultat – seminarium i Halmstad ska djupdyka i ämnet.21.10.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Kan vänskap på arbetsplatsen ha en funktion utöver god stämning bland kollegorna? Forskning visar bland annat att det är viktigt för integrationen – dessutom kan det vara ett verktyg för bättre arbetsmiljö med effektivare team och ökat resultat. Den 24 oktober håller Lernia, som arbetat med vänskap som integrationsmotor ett frukostseminarium i Halmstad på temat.

Vänskap på arbetsplatsen effektivt verktyg för arbetsmiljö och resultat – Henkel i Norrköping: ”Hjälpte oss att bygga broar”27.9.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

Kan vänskap på arbetsplatsen ha en funktion utöver god stämning bland kollegorna? Forskning visar bland annat att det är viktigt för integrationen – dessutom kan det vara ett verktyg för bättre arbetsmiljö med effektivare team och resultat. En av de arbetsplatser som testat är Henkel i Norrköping. Den 2 oktober håller Lernia, som arbetat med vänskap som integrationsmotor ett frukostseminarium på temat.