Vänskap på arbetsplatsen effektivt verktyg för arbetsmiljön – Folktandvården Skåne: ”Vi har fått ett tajtare samarbete”

Kan vänskap på arbetsplatsen ha en funktion utöver god stämning bland kollegorna? Forskning visar bland annat att det är viktigt för integrationen – dessutom kan det vara ett verktyg för bättre arbetsmiljö med effektivare team. En av de arbetsplatser som testat är Folktandvården Skåne. Den 4 september håller Lernia, som arbetat med vänskap som integrationsmotor, ett frukostseminarium på temat.

Svenskarna är sämst i världen på att skaffa nya vänner enligt en studie genomförd av Expat Insider (2017)*. Samtidigt har det visat sig att vänskap på arbetsplatsen är ett av de viktigaste verktygen för framgångsrik integration**. För Lernia, som arbetar för breddad kompetens och rekrytering på arbetsmarknaden var detta nedslående. För att bidra med en lösning tog man fram en interaktionskurs i form av en kortlek med 36 frågor, tänkt att användas på arbetsplatser och utbildningar med att hjälpa människor att forma vänskapsband. Förutom bättre integration har många av de arbetsplatser som använt den vittnat om effektivare team och säkrare arbetsmiljö.

- Det har varit ett nytt och roligt sätt att arbeta med arbetsmiljön hos oss. Man känner sina kollegor på ett plan men vänskap går djupare än så och där har kortleken med vänskapsfrågorna verkligen varit till hjälp. Det är lättare att arbeta ihop när man vet mer om varandra, både på det privata planet men också vad gäller styrkor och svagheter i yrkesrollen – det rimmar bra med den inkluderande arbetsplats vi vill vara, säger Sofia Hanström Larsen på Folktandvården Skåne.

Den 4:e september bjuder Lernia in till ett seminarium på tema ”Vänskap på arbetsplatsen – för effektivare team och säkrare samarbete” i Malmö. Tillsammans med psykologen Anna Bennich Karlstedt, expert på ensamhet, Lernias vd Anders Uddfors samt Alfa Lavals CFO Jan Allde diskuterar vi varför vi ska bry oss om vänskap i arbetslivet och hur vi gör för att främja det. Seminariet avslutas med en möjlighet att testa de 36 vänskapsfrågorna. Varmt välkommen!

Tid: Onsdagen den 4 september från 07.30, seminariet startar 08.00 och slutar 09.00

Plats: Sydsvenska industri- och handelskammaren, Skeppsbron 2, Malmö

Lernia är den ledande aktören för att möta industrins kompetensbehov. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsätter drygt 3 miljarder och finns på 60 orter över hela landet. 2018 utbildade vi 23 000 personer och förmedlade 11 400 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se

Vänskap på arbetsplatsen effektivt verktyg för bättre arbetsmiljö och ökat resultat – seminarium i Halmstad ska djupdyka i ämnet.21.10.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Kan vänskap på arbetsplatsen ha en funktion utöver god stämning bland kollegorna? Forskning visar bland annat att det är viktigt för integrationen – dessutom kan det vara ett verktyg för bättre arbetsmiljö med effektivare team och ökat resultat. Den 24 oktober håller Lernia, som arbetat med vänskap som integrationsmotor ett frukostseminarium i Halmstad på temat.