Vänsterhäng på Slottsparksscenen i Landskrona!

Söndag 2/9 arrangerar Vänsterpartiet Landskrona och Vänsterpartiet Skåne ett öppet möte vid Slottsparksscenen klockan 14-18 - punklegend och tal för ett jämlikt Landskrona på scen!

Det kommer att bjudas på tal av vänsterpartiets förstanamn på kommun-, region- och riksdagslista:

Christine "Kikki" Lenander, biståndsbedömare  från Landskrona. Kikki är aktiv i Vänsterpartiet Landskrona och är kommunfullmäktigeledamot;

- Jag vill ha ett Landskrona där alla, unga och gamla, kvinnor och män, människor med olika bakgrund och med olika förutsättningar, har möjlighet att leva ett bra och tryggt liv. Ett Landskrona som ser till behov istället för vinstmaximering och som har en stark gemensam välfärd.

Agneta Lenander är sjuksköterska från Röstånga. Hon sitter i kommunfullmäktige i Svalöv och i regionfullmäktige och är bland annat en av initiativtagarna till En annan vård är möjlig;

- Jag vill se en jämlik vård som är till för oss alla som behöver den. Dagens vårdkris är en personalkrisen där det framför allt är kvinnor som ryter ifrån och lämnar. Personalens arbetssituation är den viktigaste frågan för att kunna säkra vården framöver, och se till att Regionen blir en attraktiv arbetsgivare som litar på sina medarbetare.

Claudia Velásquez är socialsekreterare från Helsingborg. Claudia är ordförande för Vänsterpartiet i Helsingborg, kommunfullmäktigeledamot och aktiv i Vision;

- Jag vill ha ett solidariskt samhälle. När vi har det bra bidrar vi till vår gemensamma välfärd, när vi är sjuka får vi sjukvård och trygghet.

Från scenen kommer även Teo Törnqvist, trubadur och folkmusiker och Johan Johansson känd från bland annat KSMB, Strindbergs, John Lenin att underhålla!

Det kommer också att bjudas på fika, ansiktsmålning och trevliga samtal!

För eventuella frågor: Christine Lenander, 0733-224 226, kikkilenander@gmail.com

Uteblivna budgetsatsningar för personal och jämlikhet – arbetet fortsätter med att skapa ett Skåne för alla18.6.2019 16:34:24 CESTPressmeddelande

Budgetdebatten för Skåne är nu avslutad. Vänsterpartiet ville investera en skattehöjning i verksamhet och personal och därigenom stoppa de nedskärningar som Alliansens budget innehöll. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur behöver finansieras, inte påläggas besparingar men Alliansens budgeten gick igenom. Vänsterpartiet kommer att fortsätta lägga förslag på lösningar som satsar på personalen och som bygger en jämlik utveckling i Skåne.

Vänsterpartiet satsar på välfärden och personalen – för ett mer jämlikt Skåne4.6.2019 11:30:00 CESTNyheter

Vänsterpartiet Skåne har släppt sin budgetmotion för 2020. Partiet vill investera en skattehöjning i verksamhet och personal och slopar därigenom de nedskärningar som Alliansens budget innehåller. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur finansieras i det regionala budgetförslaget som tar sikte på en tillgänglig och jämlik region – ett Skåne för alla.

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.