Vänsterinitiativ om att skapa fler arbetstillfällen i sommar bifölls efter debatt

Under dagens möte med regionala utvecklingsnämnden i Region Skåne togs Vänsterpartiets initiativ om arbetsinsatser för unga upp för diskussion. Oppositionspartier slöt upp bakom initiativet för att se till att pengar från Regeringen fördelas till smittsäkra anställningar i sommar.

Ärendet som presenterades i början av maj  syftar till att stötta unga och personer som står långt från arbetsmarknaden med direkta insatser redan nu i sommar. Ungdomsarbetslösheten i regionen är hög, och när det finns medel att använda bör man göra det, menar Vilmer Andersen, representant för Vänsterpartiet i Region Skåne:

- Det har funnits många goda och snabba initiativ inom regional utveckling under pandemitiden, och vi är glada att detta kan bli ett av dem. Många saknar försörjningsmöjligheter i sommar samtidigt som det finns möjligheter både för naturnära tjänster och lovaktiviteter för sommarlovsfirare. Det är viktigt att vi gör allt vi kan för att stötta upp med möjligheter när vi kan och regionen kan vara en god partner för kommunerna och organisationer som kan utvidga sin verksamhet, menar han.

Regionen har aktiva samarbeten som kan förstärkas, t.ex. inom Skånska Landskap, och flera samarbetsprojekt med skånska kommuner. Alliansen ansåg först att det var för sent för satsningar, men då det var mötets mening gav man sedan utvecklingsdirektör Ulrika Geeraedts i uppdrag att skapa utvidgningar av projekten i syfte att skapa fler arbetstillfällen. Regeringens vårändringsbudget fördubblade medlen i anslaget  till totalt 360 miljoner kronor.

- Vi ser fram emot att fler får möjlighet till anställningar som kan riktas mot underhålla miljöerna och underlätta för fler att exempelvis besöka skånska naturområden i sommar, avslutar Angelica Svensson, även hon representant för Vänsterpartiet i Region Skåne.

Angelica SvenssonLedamot i Regionfullmäktige, representant i Regionala Utvecklingsnämnden

Tel:073 - 929 44 39

Vilmer AndersenLedamot i Regionfullmäktige (V), representant i Regionala Utvecklingsnämnden

Tel:070 - 585 22 24

Vänsterpartiet Skåne: Positivt med press på regeringen - vi kan inte acceptera marknadshyror!15.6.2021 13:16:13 CEST | Pressmeddelande

Under morgonens presskonferens presenterade Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar partiets krav: Gör inga ändringar av hyreslagstiftningen eller börja förhandla med hyresgästernas representanter. Om regeringen inte ger ett positivt besked inom 48 timmar saknar Vänsterpartiet förtroende för statsminister Stefan Löfven. Bra tycker Vänsterpartiet i Skåne som ställer sig bakom kravet: Stoppa marknadshyrorna nu!

Regionstyrelsen: V tar initiativ till plan för återhämtning och bättre arbetsmiljö3.6.2021 15:26:11 CEST | Pressmeddelande

På dagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne tog Vänsterpartiet initiativ till en regional strategi för återhämtning och stärkt arbetsmiljö för regionens medarbetare nu och framöver. Problemen är inte nya, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet, och vi behöver lösa dem omgående samtidigt som vi ser till att förändringarna blir långsiktigt hållbara och bestående: