Vänsterpartiet budgetsatsar på fria läromedel på Komvux

För att göra vuxenutbildningen till ett verkligt alternativ för fler föreslår Vänsterpartiet att pengar betalas ut för att vuxenutbildningen ska kunna tillhandahålla kurslitteratur till alla studerande, precis som man gör inom grundskolan, gymnasieskolan och SFI.

- Komvux är en viktig andra chans för många, många människor och vi anser inte att tjockleken på ens plånbok ska avgöra om man har råd med kurslitteratur eller inte. Därför vill Vänsterpartiet att kurslitteraturen är avgiftsfri här precis som i resten av skolväsendet, säger Daniel Riazat, Vänsterpartiets utbildningspolitiska talesperson.

De omfattande undersökningar som CSN genomför visar tydligt att äldre studerande upplever att det är svårare att få ekonomin att gå ihop. Vänsterpartiet föreslår därför ett statsbidrag med ett schablonbelopp på 300 kr per studerande och kurs till utbildningsanordnarna för inköp av kurslitteratur i klassrumsuppsättningar. Detta föreslås införas från starten av höstterminen 2021. Förslaget har en relativt hög introduktionskostnad för inköp av böcker, men får en lägre kostnad efterföljande år.

2019 fanns det 924 000 kursdeltagare på Komvux sammanlagt. Eftersom antalet studerande bedöms öka framöver föreslås anslaget sättas till 300 miljoner, vilket motsvarar en miljon kursdeltagare.

Beräknad kostnad:

2021: 300 miljoner