Vänsterpartiet föreslår extrapengar till små kommuner

Kommuner med färre än 20 000 invånare ska få extra stöd av staten. Det föreslår Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt i sitt sommartal i Umeå på söndagen.

- Vi ser hur många små kommuner har det otroligt tufft ekonomiskt. Runt om i landet tvingas man lägga ner byaskolor, minska bemanningen på äldreboendena och dra ner på bibliotekens öppettider. Därför föreslår vi att små kommuner får ett ökat bidrag från staten, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.
- Även den som växer upp i en liten kommun ska kunna hoppa på cykeln för att ta sig till skolan, inte gå upp i ottan för att resa flera mil till plugget, fortsätter han.

Partiet föreslår att kommuner med färre än 20 000 invånare ska få ett bidrag från staten på upp till 12 miljoner kronor per år. Framför allt skulle stödet gå till glesbygdskommuner med ett minskande befolkningsantal och där skattesatsen ofta är betydligt högre än i större kommuner.
- Under många år har både högern och Socialdemokraterna fört en politik som framför allt gynnat välbärgade personer i storstäderna. Vi behöver inte fler RUT-avdrag för att möblera om våningar på Östermalm, det vi behöver är bra samhällsservice i hela landet, säger Jonas Sjöstedt.

Partiet föreslår att inte enbart befolkningsmängd ska vara avgörande, utan att stödet framöver även ska baseras på till exempel den kommunala skattesatsen för att bli mer träffsäkert. Satsningen beräknas kosta staten 1,9 miljarder kronor per år.

Maria Carlsson, pressekreterare till Jonas Sjöstedt: 076-8165368
Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64 (Obs går ej att skicka sms)

Ulla Andersson (V): Regeringen fegar ur - vågar inte låta de rika betala omstarten efter krisen21.9.2020 11:30:00 CESTPressmeddelande

Regeringen har varit handlingskraftig under krisen men de har ingen handlingskraft alls när det gäller att ta itu med den ekonomiska ojämlikheten. - Det borde vara de på gräddhyllan i samhället som betalar uppbyggnaden av välfärden efter krisen. Det är ett svek att det är så tydligt att regeringen inte vågar omfördela så att vi får resurserna där de verkligen behövs, säger Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson, i en kommentar till den S-ledda regeringens budget. Genom att låta samhällets mest förmögna betala uppbyggnaden av välfärden så finansierar vi välfärden långsiktigt samtidigt som den ekonomiska jämlikheten ökar. Det borde vara en lösning som borde tilltala många, säger Ulla Andersson och tar upp tre viktiga skäl till varför regeringens ovilja till omfördelning är så fel. - Ekonomisk jämlikhet är bra för samhället. Det stärker demokratin, sammanhållningen, tryggheten, skolresultaten, hälsan och tillväxten. Det är alltså bra för ekonomin - Den långsiktiga

M, V och KD ställer nya krav på regeringen18.9.2020 07:30:00 CESTPressinbjudan

Idag går Moderaterna, Vänsterpartiet och Kristdemokraterna ut med nya krav på regeringen. Klockan 11.00 finns Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt och socialpolitiska talesperson Maj Karlsson och Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch och talesperson för funktionshinderfrågor Pia Steensland tillgängliga i Kammarfoajén för kommentarer. För kommentar från Moderaternas socialpolitiska talesperson Camilla Waltersson Grönvall, se kontakt nedan.