Vänsterpartiet föreslår nytt kulturhus i Hagsätra

Enligt Stockholms stads Kulturlivsanalys som kom ut tidigare i år lider Hagsätra och Rågsved av brist på samlingsplatser och lokaler för föreningsliv och kultur. Det finns också för få mötesplatser för unga. Vänsterpartiet föreslår därför i sin oppositionsbudget för 2022 att staden inrättar ett kulturhus i Hagsätra med samlingsplatser och lokaler för kultur, konst och föreningsliv.

Bild på Torun Boucher

- Vi tycker att det vore på sin plats med ett kulturhus centralt i Hagsätra i och med att staden identifierat en brist på den typen av lokaler i Hagsätra och Rågsved. Hagsätraborna ska inte behöva åka långt för att kunna ta del av den typen av verksamhet och det skulle också öka aktiviteten i området vilket skulle öka tryggheten kvällstid, säger Torun Boucher (V), vik. oppositionsborgarråd och vice ordförande i Stockholms stads kulturnämnd.

Hagsätra/Rågsved är ett så kallat stadsutvecklingsområde, vilket innebär att Stockholms stad vill satsa särskilt på att utveckla området med fler bostäder och tillhörande serviceanrättningar. I dagsläget är 3000 nya bostäder planerade i Hagsätra och Rågsved.

- Det är bra att Hagsätra och Rågsved är ett stadsutvecklingsområde, men man kan inte bara bygga bostäder i ett område och tänka att det duger så. Man måste också se till att de boende får platser att umgås och ägna sig åt fritidsaktiviteter på. Ett kulturhus är därför extra angeläget i just Hagsätra, säger Torun Boucher.

Bild på Torun Boucher

V: Inga hinder kvar för nedläggning av Bromma flygplats31.8.2021 12:24:00 CEST | Pressmeddelande

Idag gav regeringens utredare beskedet att Bromma flygplats kan avvecklas någon gång mellan åren 2025-2027. Utredaren menade också att det samhällsviktiga flyget kan flytta till Arlanda. Vänsterpartiet i Stockholms stad menar att beskedet visar att flygplatsen kan och bör avvecklas. Vänsterpartiet har länge drivit frågan om en nedläggning av Bromma flygplats i syfte att minska flygets klimatpåverkan samt möjliggöra bostadsbyggande på marken där Bromma flygplats ligger. - Det finns förstås en mängd olika omständigheter som påverkar nedläggningen och det är en besvikelse att utredaren inte bedömer det möjligt att göra snabbare, men samtidigt är det centrala att det ändå sker. Vi måste helt minska flygets klimatpåverkan och nu finns inga hinder kvar för en nedläggning av flygplatsen. säger Rikard Warlenius, klimatpolitisk talesperson V Stockholms stad. Utredaren Magnus Persson drar två viktiga slutsatser. Dels att regeringen själv kan fatta beslut om nedläggning, och att det räcker att in