Vänsterpartiet går vidare med misstroendefråga

Idag går tidsfristen ut kring frågan om Arbetsförmedlingen. Vänsterpartiet vänder sig nu till Moderaterna med en förfrågan om att lägga misstroende mot arbetsmarknadsministern. Detta eftersom regeringen inte satt ner foten och stoppat kaosprivatiseringen av Arbetsförmedlingen.

- Vi har företagare som behöver arbetskraft, men som inte ens får tag på Arbetsförmedlingen. Vi har arbetslösa som vill ha ett jobb som nu tvingas söka försörjningsstöd istället för att komma ut på arbetsmarknaden eftersom de inte får hjälp. Kommunerna vittnar om att utgifterna för socialbidrag skenar och detta redan innan man genomfört själva kaosprivatiseringen.

- Regeringen borde lyssna på företagarna och de arbetslösa och backa. Centerpartiets privatiseringsidéer funkar inte i verkligheten, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

Vänsterpartiet hoppas att regeringen ska backa och sätta sig i förhandlingar så att misstroendet inte behöver förverkligas.

- För att de arbetslösa ska känna sig trygga är de besked vi hittills fått av regeringen helt otillräckliga. Vi går därför vidare och vänder oss till Moderaterna. Regeringen måste dra i nödbromsen och lösa situationen för de arbetslösa, istället för att förvärra den med ogenomtänkta privatiseringar. Vi är redo att förhandla.

Jessica Nordh, pressekreterare till Jonas Sjöstedt: 073-076 22 90