Vänsterpartiet gör valfilmer med kreatörer från Sveriges förorter

Idag lanseras den första filmen i satsningen Powered by Vänsterpartiet. Ett projekt initierat av Vänsterpartiet där fem unga kreatörer fått utrymme och finansiellt stöd till att använda sin kreativitet och berätta om sin verklighet. Ambitionen är att ge röst åt dem som det pratas mycket om – men sällan med.

– Jag är djupt imponerad över den kreativitet och de politiska analyser vi fått ta del av i samband med det här projektet. Vi måste förändra det politiska klimatet där det ständigt pratas om förorten, men få verkar lyssna på dem som lever där. En politik för ett tryggare och bättre Sverige måste grunda sig i att alla kommer till tals och är delaktiga, säger Nooshi Dadgostar, partiledare för Vänsterpartiet.

Filmerna kommer lanseras på Instagramkontot @poweredbyV och första filmen släpps den 11 augusti. Därefter släpps filmerna med en dags mellanrum. Filmerna kommer även publiceras på poweredbyv.se samt på YouTube.

Den första filmen går även att ladda ned här (Dropbox)

Dessa kreatörer deltar:

Namn: Nattalie Ström Bunpuckdee
Ålder: 29 år
Ort: Hjulsta
Om: Aktivist, skribent, poet och konstnär.
Film: Marginaliserad
Vad vill du förmedla med din film? Jag vill lyfta orten, strukturell diskriminering samt marginalisering på ett relativt lättsamt sätt. Det finns flera sätt att diskutera stora frågor på, jag försökte göra en film där det inte behövde bli så svårsmält.

Namn: Sharmarke Elmi & Tomas Amanuel
Ålder: 25 år och 34 år
Ort: Spånga-Tensta
Om: Komiker och filmskapare
Film: Leva med fördom
Vad vill ni förmedla med er film? Vi vill skapa gemenskap. Förortsmänniskor är inte av en annan art. Våra liv innehåller alla de fundamentala delar som alla andras. Men det enda som representerar oss är filmer med gunz och skjutscener från gallerior. Så budskapet är med andra ord: känn igen dig eller lär dig något nytt.

Namn: Daniel Basurto Correa
Ålder: 32 år
Ort: Spånga
Om: Kreatör uppvuxen i Järva-området.
Utbildad skådespelare, manusförfattare och regissör.
Film: 179:an
Vad vill du förmedla med din film? Med filmen vill jag fokusera på maktlöshet. När du gör allt som samhället kräver av dig, men samtidigt genomsyras av allt som händer i våra förorter. I våra förorter finns det drömmar, det finns skratt och det finns hjärta, men det finns även släckta drömmar, tystnade skratt och brustna hjärtan. Det påverkar en, det påverkar oss alla.

Namn: Nurbo Bozan
Ålder: 29 år
Ort: Huddinge
Om: Fd prisbelönt boxare, utbildad skådespelare och filmskapare
Vad vill du förmedla med din film? Jag vill med min film förmedla att vi har olika förutsättningar i livet beroende på t.ex. hudfärg, kön, funktionshinder, sexuell läggning, med mera. Därför ger vissa upp innan de ens försökt men genom förebilder kan det inspirera fler till att försöka. En ännu viktigare sak är att människor med makt använder sin makt till att skapa förutsättningar för alla att kunna lyckas.

Fakta om Powered by Vänsterpartiet

Powered by Vänsterpartiet är en satsning skapad av Vänsterpartiet. Det är en kampanj med fyra kortfilmer skapade av unga kreatörer från Sveriges förortsområden. Filmerna kommer att spridas i sociala medier under valrörelsen och publiceras på instagramkontot @poweredbyv.

Kreatörerna fick ansöka till projektet via hemsidan poweredbyv.se. För att delta behövde de presentera en filmidé utifrån fem utvalda teman: makt, framtid, ort, mikrofon, hemma.

Vänsterpartiet är avsändare av projektet. Kommunikationsbyrån SPLIT Stockholm har varit med och konceptualiserat, utvecklat, producerat och verkställt projektet.

Kontakt Powered by Vänsterpartiet:
Nina Starco, SPLIT Stockholm
nina.starco@splitstockholm.se