Vänsterpartiet: Inför Lex Liberalerna för lobbyister

Liberalernas grupp i Europaparlamentet tar emot stora bidrag från multinationella bolag. Nu tycker Vänsterpartiet att EU-parlamentet ska införa en Lex Liberalerna-lag för att förbjuda lobbypengar i EU.

Liberalernas grupp i EU, ALDE, får årligen stora summor från multinationella bolag såsom Monsanto, Uber och Google. Bara under 2018 mottog ALDE 122 000 euro från åtta multinationella företag. Horribelt anser Vänsterpartiet.

- Väljarna måste kunna vara säkra på att EU-parlamentarikerna representerar dem och inte är köpta av storföretagen. Därför föreslår vi en Lex Liberalerna-lag, som en gång för alla sätter stopp för lobbyisternas ekonomiska inflytande över politiken i EU, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

I Bryssel uppskattas antalet lobbyister till 30 000. Deras inflytande över politiken är stort och nästan helt utan insyn. Krav har väckts om ökad öppenhet, men Vänsterpartiet vill gå ett steg längre.

- Det är lönsamt att påverka EU-beslut. Om en lobbyist lyckas så kan storföretagen få ett direkt inflytande över lagstiftningen och få igenom beslut som ökar deras vinster, säger Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk.

- EU har en viktig roll för att klara klimatutmaningen, då måste vi få bort fossilgaslobbyisterna och deras försök att stoppa klimatomställningen.

Maria Carlsson, pressekreterare till Jonas Sjöstedt och Malin Björk, 076-816 53 68

Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)

Vänsterpartiet säger nej till höjd pensionsålder29.5.2019 11:39:42 CESTPressmeddelande

Igår lade regeringen fram sitt förslag om höjd pensionsålder. Vänsterpartiet är kritiskt till höjningen då många inte klarar att arbeta ens till dagens pensionsålder. Det är helt orealistiskt att bara fokusera på åldern när det inte kombineras med kraftfulla satsningar på ett mer hållbart arbetsliv. - Den som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Så ser det inte ut med dagens pensionssystem. Av Kommunals medlemmar har 7 av 10 så låg inkomstpension att de får garantipension, trots att de har arbetat hela livet. Detta borde regeringen göra något åt, istället för att höja pensionsåldern, säger Nooshi Dadgostar, vice ordförande i Vänsterpartiet. Den höjda pensionsåldern motiveras med att vi lever längre och klarar av att arbeta längre. Det stämmer dock inte. Korttidsutbildade personers livstid minskar och klyftorna i arbetslivet ökar. Och för dem som klarar av några år extra blir effekterna ändå små. Enligt Kommunals beräkningar ger varje enskilt år efter 66 år