Vänsterpartiet kräver nödläge för klimatet

Vänsterpartiet uppmanar den svenska riksdagen att utlysa nödläge för klimatet, liksom det brittiska parlamentet nyligen gjort.
-  Situationen är mer akut än någonsin. Ny statistik visar att utsläppen ökar i Sverige, torka och skogsbränder har redan börjat, människor blir klimatflyktingar på grund av extremväder och enligt den nya FN-rapporten går artutrotningen fortare än vad man tidigare trott, bl a som en följd av klimatförändringen. Det handlar inte längre om en långsam förändring av vårt klimat, det är fråga om ett nödläge för klimatet, säger Jens Holm, riksdagsledamot (V) som håller inledningsanförandet på riksdagens klimatdebatt idag, begärd av just Vänsterpartiet.

Klimatfrågan är akut och det behövs en radikal politik för att lyckas vända utvecklingen. Att förklara nödläge för klimatet förpliktigar alla partier att agera.

-  Eleverna som skolstrejkar, forskarna, alla med klimatångest förväntar sig samma sak; att vi politiker ska agera. Vi måste ta det växande engagemanget på största möjliga allvar. Därför behöver vi utlysa ett nödläge för klimatet.

-  Vänsterpartiet är det parti i riksdagen som menar mest allvar i klimatfrågan. Det är bara vi som inser och anser att vi inte kan ha ett överflöd för vissa och brist för andra. Samhället måste bli jämlikt för att kunna bli hållbart. Nu sätter vi ordentlig press på regeringen och de andra partierna.
- Nu krävs åtgärder för en ekonomi som sätter hänsyn till klimat och miljön framför kortsiktiga vinstintressen, säger Jens Holm.

Förslaget kommer att lyftas i debatten där företrädare för alla partier deltar, och kan följas via SVT2 eller riksdagen.se.

Jens Holm, riksdagsledamot (V)

Vänsterpartiets presstjänst:

Marie Antman
Kommunikationschef Vänsterpartiet
marie.antman@riksdagen.se

Amineh Kakabaveh går ur Vänsterpartiet29.8.2019 12:55:40 CESTPressmeddelande

Amineh Kakabaveh meddelade i går eftermiddag, onsdag 28/8, att hon inte längre vill vara medlem i Vänsterpartiet. Önskemålet om utträde bekräftades av Amineh vid 17-tiden. Amineh Kakabaveh är därmed inte längre medlem i Vänsterpartiet. Då hon inte längre är medlem finns ingen anledning att fatta formella beslut i ärendet om eventuell uteslutning. Därmed konstaterar vi att Vänsterpartiet och Amineh Kakabaveh går skilda vägar.