Vänsterpartiet kräver nödläge för klimatet

Vänsterpartiet uppmanar den svenska riksdagen att utlysa nödläge för klimatet, liksom det brittiska parlamentet nyligen gjort.
-  Situationen är mer akut än någonsin. Ny statistik visar att utsläppen ökar i Sverige, torka och skogsbränder har redan börjat, människor blir klimatflyktingar på grund av extremväder och enligt den nya FN-rapporten går artutrotningen fortare än vad man tidigare trott, bl a som en följd av klimatförändringen. Det handlar inte längre om en långsam förändring av vårt klimat, det är fråga om ett nödläge för klimatet, säger Jens Holm, riksdagsledamot (V) som håller inledningsanförandet på riksdagens klimatdebatt idag, begärd av just Vänsterpartiet.

Klimatfrågan är akut och det behövs en radikal politik för att lyckas vända utvecklingen. Att förklara nödläge för klimatet förpliktigar alla partier att agera.

-  Eleverna som skolstrejkar, forskarna, alla med klimatångest förväntar sig samma sak; att vi politiker ska agera. Vi måste ta det växande engagemanget på största möjliga allvar. Därför behöver vi utlysa ett nödläge för klimatet.

-  Vänsterpartiet är det parti i riksdagen som menar mest allvar i klimatfrågan. Det är bara vi som inser och anser att vi inte kan ha ett överflöd för vissa och brist för andra. Samhället måste bli jämlikt för att kunna bli hållbart. Nu sätter vi ordentlig press på regeringen och de andra partierna.
- Nu krävs åtgärder för en ekonomi som sätter hänsyn till klimat och miljön framför kortsiktiga vinstintressen, säger Jens Holm.

Förslaget kommer att lyftas i debatten där företrädare för alla partier deltar, och kan följas via SVT2 eller riksdagen.se.

Jens Holm, riksdagsledamot (V)

Vänsterpartiets presstjänst:

Marie Antman
Kommunikationschef Vänsterpartiet
marie.antman@riksdagen.se

Vänsterpartiet säger nej till höjd pensionsålder29.5.2019 11:39:42 CESTPressmeddelande

Igår lade regeringen fram sitt förslag om höjd pensionsålder. Vänsterpartiet är kritiskt till höjningen då många inte klarar att arbeta ens till dagens pensionsålder. Det är helt orealistiskt att bara fokusera på åldern när det inte kombineras med kraftfulla satsningar på ett mer hållbart arbetsliv. - Den som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Så ser det inte ut med dagens pensionssystem. Av Kommunals medlemmar har 7 av 10 så låg inkomstpension att de får garantipension, trots att de har arbetat hela livet. Detta borde regeringen göra något åt, istället för att höja pensionsåldern, säger Nooshi Dadgostar, vice ordförande i Vänsterpartiet. Den höjda pensionsåldern motiveras med att vi lever längre och klarar av att arbeta längre. Det stämmer dock inte. Korttidsutbildade personers livstid minskar och klyftorna i arbetslivet ökar. Och för dem som klarar av några år extra blir effekterna ändå små. Enligt Kommunals beräkningar ger varje enskilt år efter 66 år