Vänsterpartiet kräver ordning och reda kring arbetskraftsinvandring

Riv upp lagen om arbetskraftsinvandring från 2008 och ställ krav på arbetsgivarna. Det kräver Vänsterpartiet på en pressträff under Vänsterdagarna i Göteborg. Nu vill partiet att regeringen kallar till samtal för att ändra lagstiftningen.

- Vi ser hur arbetskraftsinvandrare här i Sverige utnyttjas av skrupellösa arbetsgivare och helt saknar rättigheter. Det handlar om människor som jobbar för några tior i timman, som tvingas jobba ändlösa arbetspass och som får bo i källare. Det finns till och med människor som skadas allvarligt eller dör på jobbet, utan att det får några konsekvenser, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

Idag kommer många arbetstagare till Sverige under förespegling om att få en viss lön, men väl på plats blir lönen lägre och anställningsvillkoren undermåliga. Vänsterpartiet ställa krav på arbetsgivarna genom juridiskt bindande avtal om löner och villkor, stopp för oseriösa arbetsgivare, ökade rättigheter för arbetskraftsinvandraren och en återinförd arbetsmarknadsprövning. Det skulle göra att arbetskraftsinvandring enbart tillåts i bristyrken.

- Det måste bli ett stopp för utnyttjandet av människor på svensk arbetsmarknad. Det vi ser är en situation som fullständigt har havererat. Det finns de som gillar att prata om ordning och reda i politiken. Nu är det upp till bevis om de menar allvar, säger han.

Därför kräver partiet att den lagstiftning kring arbetskraftsinvandring som dåvarande Alliansen och Miljöpartiet förhandlade fram 2008 rivs upp.

- Vi kräver att regeringen kallar till samtal för att ändra lagstiftningen. Man kan försöka lappa och laga i ett system som inte fungerar. Eller så river man upp lagen, gör om och gör rätt. Vi föreslår det senare, säger Jonas Sjöstedt.

Jessica Nordh, pressekreterare för Jonas Sjöstedt: 073-076 22 90

Pressinbjudan till Vänsterdagarna 201910.10.2019 10:05:09 CESTPressmeddelande

Välkommen att bevaka Vänsterpartiets Vänsterdagar 2019. Evenemanget går av stapeln på Folkets hus i Göteborg samt på andra platser runt Järntorget, 1-3 november. Utöver hundratals medlemmar, företrädare och folkvalda från Vänsterpartiet kommer även flera gäster att delta under helgen. Bland dessa märks LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson samt Bhaskar Sunkara och Aaron Bastani, representanter för den nya vänstern i USA respektive Storbritannien. Programmet finns här: https://www.vansterpartiet.se/app/uploads/2019/09/V-dagarna_program-190919.pdf Formulär för ackreditering finns här: https://www.vansterpartiet.se/vansterdagarna/ackreditering-vansterdagarna/ För mer information, kontakta: Sam Carlshamre Vänsterpartiets kommunikationsavdelning 076-7765357 samuel.carlshamre@riksdagen.se Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64

Vänsterpartiet vill ha gratis medicin för mormor2.10.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande