Vänsterpartiet kräver sommarlovssatsning på fritids och fritidsgårdar

Alla barn och unga har, oavsett föräldrarnas storlek på plånboken, rätt till en meningsfull fritid hela året om. Inför de kommande budgetförhandlingarna med regeringen kräver Vänsterpartiet en särskild satsning som möjliggör för fritidshem och fritidsgårdar att utöka sina sommarlovsaktiviteter.

Ett långt sommarlov är en dröm för många barn och unga. Men allt stannar inte för att det är sommar. Sjukhus tar emot patienter, bussar och tåg måste rulla och hotell, restauranger och affärer är öppna även på sommaren. För visstidsanställda och arbetslösa är sommaren den tid då de har chans att hoppa på fler erbjudna timmar eller ett vikariat.

Fritidshemsverksamhet finns under hela året. De dagliga öppettiderna anpassas till föräldrarnas arbete eller studier och är ofta samordnade med skolorna. Men det skapar en utmaning för fritidshemmen att erbjuda en meningsfull verksamhet för de barn som vistas där långa dagar när skolan är stängd.

- Alla föräldrar har varken tid eller råd att åka på semester med familjen eller ens ta med sig barnen till sjön för att sola och bada. Vi vill att fler fritidshem ska hållas öppna under sommarlovet och möjligheter till aktiviteter utökas, säger Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomisk-politiske talesperson.

För många äldre barn och ungdomar är fritidsgårdarna en av de viktigaste platserna i tillvaron. Fritidsgårdarnas sociala funktion är svår att överskatta, inte minst för de ungdomar som särskilt behöver det.

Men på alltför många platser saknas det i dag fysiska mötesplatser som är icke-kommersiella och drogfria och där ungdomarna själva är med och påverkar innehållet. På många av de gårdar som finns är öppettiderna och antalet anställda begränsat.

- Det här gäller särskilt på sommaren. Därför föreslår Vänsterpartiet även en sommarlovssatsning till fritidsgårdarna, säger Ulla Andersson.

Så mycket skulle satsningen kosta:

Fritidshem: 75 miljoner (2018)

Fritidsgårdar: 75 miljoner (2018)

Vänsterpartiets presstjänst

Lotta Johnsson Fornarve svepte Björn Söder ur talmansstolen  – en seger för demokratin24.9.2018 16:47Pressmeddelande

Vänsterpartiets Lotta Johnsson Fornarve fick flest röster i omröstningen om posten som riksdagens andre vice talman. – Det känns fantastiskt hedrande. Jag känner mig också lättad över att riksdagen har markerat att Sverigedemokraterna inte är ett parti som alla andra. Vi kan inte ha en talman som inte står upp för alla människors lika värde, säger Lotta Johnsson Fornarve. Lotta Johnsson Fornarve valdes in i riksdagen 2014 och har under mandatperioden suttit i civilutskottet, Europarådet, arbetande ersättare i utrikesutskottet, försvarsutskottet och försvarsberedningen. Sedan 2017 är hon Vänsterpartiets försvarspolitiska talesperson och hon har tidigare suttit med i Vänsterpartiets partistyrelse. Lotta Johnsson Fornarve har även varit internationell sekreterare för ISAK, en paraplyorganisation mot apartheid, och suttit i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i Oxelösund och Linköping. – Det här är väldigt glädjande. Nu har riksdagen visat att man inte vill ha en talman som uttrycker sig