Vänsterpartiet kräver sommarlovssatsning på fritids och fritidsgårdar

Alla barn och unga har, oavsett föräldrarnas storlek på plånboken, rätt till en meningsfull fritid hela året om. Inför de kommande budgetförhandlingarna med regeringen kräver Vänsterpartiet en särskild satsning som möjliggör för fritidshem och fritidsgårdar att utöka sina sommarlovsaktiviteter.

Ett långt sommarlov är en dröm för många barn och unga. Men allt stannar inte för att det är sommar. Sjukhus tar emot patienter, bussar och tåg måste rulla och hotell, restauranger och affärer är öppna även på sommaren. För visstidsanställda och arbetslösa är sommaren den tid då de har chans att hoppa på fler erbjudna timmar eller ett vikariat.

Fritidshemsverksamhet finns under hela året. De dagliga öppettiderna anpassas till föräldrarnas arbete eller studier och är ofta samordnade med skolorna. Men det skapar en utmaning för fritidshemmen att erbjuda en meningsfull verksamhet för de barn som vistas där långa dagar när skolan är stängd.

- Alla föräldrar har varken tid eller råd att åka på semester med familjen eller ens ta med sig barnen till sjön för att sola och bada. Vi vill att fler fritidshem ska hållas öppna under sommarlovet och möjligheter till aktiviteter utökas, säger Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomisk-politiske talesperson.

För många äldre barn och ungdomar är fritidsgårdarna en av de viktigaste platserna i tillvaron. Fritidsgårdarnas sociala funktion är svår att överskatta, inte minst för de ungdomar som särskilt behöver det.

Men på alltför många platser saknas det i dag fysiska mötesplatser som är icke-kommersiella och drogfria och där ungdomarna själva är med och påverkar innehållet. På många av de gårdar som finns är öppettiderna och antalet anställda begränsat.

- Det här gäller särskilt på sommaren. Därför föreslår Vänsterpartiet även en sommarlovssatsning till fritidsgårdarna, säger Ulla Andersson.

Så mycket skulle satsningen kosta:

Fritidshem: 75 miljoner (2018)

Fritidsgårdar: 75 miljoner (2018)

Vänsterpartiets presstjänst

Vänsterpartiet begär aktuell debatt om Arbetsförmedlingen28.3.2019 16:47:30 CETPressmeddelande

Med anledning av det allvarliga läget för Arbetsförmedlingen, med stora neddragningar och omfattande kontorsnedläggningar, begär Vänsterpartiet att en aktuell debatt hålls i riksdagen snarast möjligt. - Vi är mycket oroade över regeringens oklara agerande när det gäller Arbetsförmedlingen och nu kräver vi att ansvariga statsråd faktiskt redogör för hur de ser på framtidens arbetsförmedling och om de har några lösningar, säger Ali Esbati, arbetsmarknadspolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Arbetsförmedlingen står inför mycket stora förändringar. Under våren 2019 har myndigheten varslat 4 500 anställda och aviserat att ett stort antal lokala kontor ska läggas ned. Idag meddelade myndigheten vilka orter som berörs av nedläggningarna. Förändringarna är ett resultat av Moderaternas och Kristdemokraternas budget som röstades igenom i riksdagen i december. Den därefter tillträdda regeringen har dock inte klargjort hur denna väldiga omvandling ska kunna genomföras på ett rimligt och ansvarsfu

Trafikutskottets ordförande om Klimatpolitiska Rådets varningar: Nu måste Sverige sluta subventionera fossilindustrin21.3.2019 11:41:46 CETPressmeddelande

Årets rapport från Klimatpolitiska Rådet pekar ut mycket stora brister i transportsektorn och ställer krav på kraftfulla politiska åtgärder under mandatperioden för att få ner utsläppen. - Det är hög tid att planera för hållbara samhällen, där vi ser till att snabba på utvecklingen mot eldrivna vägtransporter och satsar betydligt mer på kollektivtrafik, gång och cykel, säger Jens Holm (V), ordförande i Trafikutskottet. Rådet presenterar tio rekommendationer till regeringen för att uppnå fossilfria transporter, bland annat stoppdatum för användning av fossila drivmedel, snabbare elektrifiering av vägtransporter i hela Sverige och att bilkörning generellt måste sluta subventioneras genom förmånsbeskattning och reseavdrag. - Jag är förvånad och besviken över att det händer så lite från regeringen. Vi behöver snarast få fram en infrastrukturplan som utgår från våra klimatmål. Det är också hög tid för ett nytt klimatsmart reseavdrag med regional rättvisa för dem som saknar alternativ till b