Vänsterpartiet kräver sommarlovssatsning på fritids och fritidsgårdar

Alla barn och unga har, oavsett föräldrarnas storlek på plånboken, rätt till en meningsfull fritid hela året om. Inför de kommande budgetförhandlingarna med regeringen kräver Vänsterpartiet en särskild satsning som möjliggör för fritidshem och fritidsgårdar att utöka sina sommarlovsaktiviteter.

Ett långt sommarlov är en dröm för många barn och unga. Men allt stannar inte för att det är sommar. Sjukhus tar emot patienter, bussar och tåg måste rulla och hotell, restauranger och affärer är öppna även på sommaren. För visstidsanställda och arbetslösa är sommaren den tid då de har chans att hoppa på fler erbjudna timmar eller ett vikariat.

Fritidshemsverksamhet finns under hela året. De dagliga öppettiderna anpassas till föräldrarnas arbete eller studier och är ofta samordnade med skolorna. Men det skapar en utmaning för fritidshemmen att erbjuda en meningsfull verksamhet för de barn som vistas där långa dagar när skolan är stängd.

- Alla föräldrar har varken tid eller råd att åka på semester med familjen eller ens ta med sig barnen till sjön för att sola och bada. Vi vill att fler fritidshem ska hållas öppna under sommarlovet och möjligheter till aktiviteter utökas, säger Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomisk-politiske talesperson.

För många äldre barn och ungdomar är fritidsgårdarna en av de viktigaste platserna i tillvaron. Fritidsgårdarnas sociala funktion är svår att överskatta, inte minst för de ungdomar som särskilt behöver det.

Men på alltför många platser saknas det i dag fysiska mötesplatser som är icke-kommersiella och drogfria och där ungdomarna själva är med och påverkar innehållet. På många av de gårdar som finns är öppettiderna och antalet anställda begränsat.

- Det här gäller särskilt på sommaren. Därför föreslår Vänsterpartiet även en sommarlovssatsning till fritidsgårdarna, säger Ulla Andersson.

Så mycket skulle satsningen kosta:

Fritidshem: 75 miljoner (2018)

Fritidsgårdar: 75 miljoner (2018)

Vänsterpartiets presstjänst

Momodou Jallow (V) prisas av legendariske medborgarrättskämpen Jesse Jackson16.6.2018 08:59Pressmeddelande

Momodou Jallow, den antirasistiske aktivisten, demokratikämpen och Vänsterpartiets riksdagsledamot, har tilldelats 2018 års Global Leadership Award av medborgarrättskämpen Jesse Jackson, en av Martin Luther Kings närmaste medarbetare. - Det går inte att förklara hur ärad jag är, säger en rörd Momodou Jallow. Jag är en enkel aktivist här i Sverige och Europa, som kämpar för att människors livsvillkor ska bli bättre. Att han sett mitt arbete och vill förära mig en utmärkelse betyder enormt mycket för mig, och för Vänsterpartiet. I motiveringen till priset, som delades ut i Chicago igår kväll under den årliga galan Rainbow Push Coalition, står om Momodou Jallow: ”.. för er outtröttliga strävan och enastående ledarskap i att förespråka ett rättvist och mångfaldigt globalt samhälle. Ett samhälle befriat från diskriminering och intolerans” - Jag pratar om rasism i förhållande till klass. Jag pratar om omfördelning av makt och resurser som nödvändiga för en antirasistisk kamp. Jag vet att Jes