Vänsterpartiet kritiska till neddragningar på fritidsverksamheten i Rågsved

Igår meddelade Parkleken Rågdalen i Rågsved att de kommer att ha färre personal under hösten på grund av besparingar. Det leder i sin tur till att de måste ändra sina öppettider. Vänsterpartiet menar att det är under all kritik att parkleken tvingas spara, i synnerhet i Rågsved som är ett område där fritidsverksamheten är extra viktig.
Hassan Jama Foto: Maurits Otterloo

- Att Rågdalen tvingas ändra sina öppettider och spara på personal är otroligt dåligt eftersom det bor många familjer i Rågsved med dålig ekonomi och där barnen behöver parkleken. Dessutom ökar det ju risken för att barnen hamnar i dåliga miljöer när de inte har vuxna som kan se dem, säger Hassan Jama (V), ledamot i Enskede-Årsta-Vantör stadsdelsnämnd.

Parkleken har klarat av en högre bemanning på grund av statliga medel. När de pengarna inte längre finns går parkleken tillbaka till den ordinarie budgeten som lagts av de blågröna partierna som styr staden.

- Det här bekräftar det vi sagt, att budgeten är alldeles för dålig. Man lägger miljoner på ordningsvakter men satsar inte på verksamheter riktade till barn och unga, som dessutom kostar småpengar i jämförelse. Det är helt obegripligt och vi i Vänsterpartiet kommer driva en annan politik i Rågsved om vi är med och styr staden efter valet, säger Hassan Jama.

Hassan Jama Foto: Maurits Otterloo