Vänsterpartiet kritiska till neddragningar på fritidsverksamheten i Rågsved

Igår meddelade Parkleken Rågdalen i Rågsved att de kommer att ha färre personal under hösten på grund av besparingar. Det leder i sin tur till att de måste ändra sina öppettider. Vänsterpartiet menar att det är under all kritik att parkleken tvingas spara, i synnerhet i Rågsved som är ett område där fritidsverksamheten är extra viktig.

Hassan Jama Foto: Maurits Otterloo

- Att Rågdalen tvingas ändra sina öppettider och spara på personal är otroligt dåligt eftersom det bor många familjer i Rågsved med dålig ekonomi och där barnen behöver parkleken. Dessutom ökar det ju risken för att barnen hamnar i dåliga miljöer när de inte har vuxna som kan se dem, säger Hassan Jama (V), ledamot i Enskede-Årsta-Vantör stadsdelsnämnd.

Parkleken har klarat av en högre bemanning på grund av statliga medel. När de pengarna inte längre finns går parkleken tillbaka till den ordinarie budgeten som lagts av de blågröna partierna som styr staden.

- Det här bekräftar det vi sagt, att budgeten är alldeles för dålig. Man lägger miljoner på ordningsvakter men satsar inte på verksamheter riktade till barn och unga, som dessutom kostar småpengar i jämförelse. Det är helt obegripligt och vi i Vänsterpartiet kommer driva en annan politik i Rågsved om vi är med och styr staden efter valet, säger Hassan Jama.

Hassan Jama Foto: Maurits Otterloo

Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 15,4 %. Vi jobbar varje dag för att Stockholm ska bli en rättvis, jämställd och hållbar stad.

V-löfte: Satsa på nattis9.9.2022 10:44:10 CEST | Pressmeddelande

Alla föräldrar med yrken som gör att de måste arbeta på obekväm arbetstid, till exempel på nätter och helger, har rätt till barnomsorg på de tiderna. Idag finns dock bara en enhet för barnomsorg nattetid, så kallad nattis, i Stockholm och den fungerar inte så bra som den skulle kunna göra. Vänsterpartiet har därför som vallöfte att stadens barnomsorg på obekväm arbetstid ska byggas ut och förbättras både för barnen, föräldrarnas och personalens skull.

V: Inrätta en kvinnofridsfond för finansiering av skyddat boende6.9.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vänsterpartiet i Stockholms stad vill inrätta en kvinnofridsfond för att säkerställa finansieringen av skyddat boende för våldsutsatta. Idag larmar kvinnojoursrörelsen om att en del kvinnor och barn inte beviljas tillräckligt långa placeringar på skyddat boende. Eftersom stadsdelsnämnderna idag saknar ett eget ekonomiskt anslag för våldsutsatta föreslår Vänsterpartiet därför att Stockholm stad inrättar en kvinnofridsfond för att hjälpa stadsdelarna med finansieringen och därmed säkerställer att ekonomin aldrig blir ett hinder för placering på skyddat boende.

Vallöfte från Vänsterpartiet: minimera timanställningarna i Stockholms stad29.8.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minimera antalet timanställningar i Stockholms stad, det lovar Vänsterpartiet att göra om partiet är med och styr Stockholm efter valet. Den höga andelen tidsbegränsat anställda inom framförallt äldreomsorgen har länge varit ett problem i Stockholm, och lett till otrygghet för både anställda och de som verksamheterna vänder sig till. Det vill Vänsterpartiet nu få bukt med genom tecknandet av lokala kollektivavtal i stadens verksamheter samt liknande krav i LOV- och LOU-avtal för privat drivna välfärdsverksamheter.