Vänsterpartiet nu fler än 20 000 medlemmar

Vänsterpartiet går kraftigt framåt i opinionen just nu. Samtliga opinionsmätningar visar siffror högt över senaste valresultatet och antalet medlemmar har nu passerat 20.000 och fortsätter att öka. Dagens medlemsantal är 20.269.

– Vi i Vänsterpartiet lyfts av en våg av politiskt intresse från framförallt unga människor. Jag tror att de som söker sig till oss ser att vi är det enda alternativet till den cynism i flyktingfrågan och uppgivenhet inför de ökande klyftorna, som vi ser från andra partier. Vänsterpartiet står för ett samhälle som fungerar för alla, inte bara några få, och det är uppenbart att det finns en stark längtan efter just det, säger Aron Etzler, Vänsterpartiets partisekreterare.

Det är en unikt stark medlemsutveckling i Vänsterpartiet, även sett över längre tid.

- Vi har inte haft så här många medlemmar sedan 1967, alltså på över 50 år. Folk står bokstavligen i kö för att komma på möten där Jonas Sjöstedt talar, säger Aron Etzler.

Vänsterpartiets presstjänst

Vänsterpartiet: Höj brottsskadeersättningen till våldsutsatta kvinnor10.12.2018 08:00Pressmeddelande

Vänsterpartiet vill utreda hur brottsskadeersättningen kan utvecklas för att bättre motsvara våldsutsatta kvinnors verkliga behov av ekonomiskt stöd. - Metoorörelsen har visat oss alla på behovet av långtgående samhällsförändringar när det gäller synen på mäns våld och sexuella övergrepp mot kvinnor. Det är dags att erkänna även de ekonomiska konsekvenserna och ge våldsutsatta kvinnor skälig ersättning, säger Linda Westerlund Snecker, rättspolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Forskning om mäns våld mot kvinnor visar att alla kvinnor som råkar ut för våld som leder till sjukhusvård, oavsett utbildning, löper en kraftigt förhöjd risk att få låga inkomster och att behöva försörjningsstöd. Även barnen till våldsutsatta kvinnor drabbas hårt av den försämrade ekonomiska situationen. - Vänsterpartiet reagerar starkt på det faktum att misshandlade kvinnor i så hög grad även blir fattiga kvinnor. Samhällets oförmåga hittills, att erkänna mäns våld och vad det kostar oss alla, är helt oaccepta