Vänsterpartiet nu fler än 20 000 medlemmar

Vänsterpartiet går kraftigt framåt i opinionen just nu. Samtliga opinionsmätningar visar siffror högt över senaste valresultatet och antalet medlemmar har nu passerat 20.000 och fortsätter att öka. Dagens medlemsantal är 20.269.

– Vi i Vänsterpartiet lyfts av en våg av politiskt intresse från framförallt unga människor. Jag tror att de som söker sig till oss ser att vi är det enda alternativet till den cynism i flyktingfrågan och uppgivenhet inför de ökande klyftorna, som vi ser från andra partier. Vänsterpartiet står för ett samhälle som fungerar för alla, inte bara några få, och det är uppenbart att det finns en stark längtan efter just det, säger Aron Etzler, Vänsterpartiets partisekreterare.

Det är en unikt stark medlemsutveckling i Vänsterpartiet, även sett över längre tid.

- Vi har inte haft så här många medlemmar sedan 1967, alltså på över 50 år. Folk står bokstavligen i kö för att komma på möten där Jonas Sjöstedt talar, säger Aron Etzler.

Vänsterpartiets presstjänst

Lotta Johnsson Fornarve svepte Björn Söder ur talmansstolen  – en seger för demokratin24.9.2018 16:47Pressmeddelande

Vänsterpartiets Lotta Johnsson Fornarve fick flest röster i omröstningen om posten som riksdagens andre vice talman. – Det känns fantastiskt hedrande. Jag känner mig också lättad över att riksdagen har markerat att Sverigedemokraterna inte är ett parti som alla andra. Vi kan inte ha en talman som inte står upp för alla människors lika värde, säger Lotta Johnsson Fornarve. Lotta Johnsson Fornarve valdes in i riksdagen 2014 och har under mandatperioden suttit i civilutskottet, Europarådet, arbetande ersättare i utrikesutskottet, försvarsutskottet och försvarsberedningen. Sedan 2017 är hon Vänsterpartiets försvarspolitiska talesperson och hon har tidigare suttit med i Vänsterpartiets partistyrelse. Lotta Johnsson Fornarve har även varit internationell sekreterare för ISAK, en paraplyorganisation mot apartheid, och suttit i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i Oxelösund och Linköping. – Det här är väldigt glädjande. Nu har riksdagen visat att man inte vill ha en talman som uttrycker sig