Vänsterpartiet nu fler än 20 000 medlemmar

Vänsterpartiet går kraftigt framåt i opinionen just nu. Samtliga opinionsmätningar visar siffror högt över senaste valresultatet och antalet medlemmar har nu passerat 20.000 och fortsätter att öka. Dagens medlemsantal är 20.269.

– Vi i Vänsterpartiet lyfts av en våg av politiskt intresse från framförallt unga människor. Jag tror att de som söker sig till oss ser att vi är det enda alternativet till den cynism i flyktingfrågan och uppgivenhet inför de ökande klyftorna, som vi ser från andra partier. Vänsterpartiet står för ett samhälle som fungerar för alla, inte bara några få, och det är uppenbart att det finns en stark längtan efter just det, säger Aron Etzler, Vänsterpartiets partisekreterare.

Det är en unikt stark medlemsutveckling i Vänsterpartiet, även sett över längre tid.

- Vi har inte haft så här många medlemmar sedan 1967, alltså på över 50 år. Folk står bokstavligen i kö för att komma på möten där Jonas Sjöstedt talar, säger Aron Etzler.

Vänsterpartiets presstjänst