Vänsterpartiet presenterar 73 punkter för jämlikhet

Idag presenterar Vänsterpartiet ett eget 73-punktsprogram för jämlikhet. En ekonomi för alla, en välfärd att lita på och ett program för klimaträttvisa är några av rubrikerna som står i fokus.

Klyftorna ökar kraftigt i Sverige. Vi är det OECD-land där ojämlikheten ökat mest sedan 1980-talet. Men i samband med regeringsbildningen valde Socialdemokraterna att skriva under ett 73-punktsprogram, tillsammans med högerpartierna Centern och Liberalerna, som skulle öka ojämlikheten. Överenskommelsen mellan partierna ligger till grund för den politik som kommer att föras av regeringen under den kommande mandatperioden.

- Socialdemokrater ska bland annat genomföra marknadshyror och angrepp på anställningstryggheten, alltså förslag som kommer från borgerliga partier. Läser man innehållet i deras överenskommelse är det uppenbart att Socialdemokraterna sålt sin själ för att behålla makten, säger Jonas Sjöstedt, partiledare för Vänsterpartiet.

Jämlikhet nämndes sex gånger i regeringsförklaringen 2014. 2019 bara en gång. Men om Vänsterpartiet förhandlat med regeringen hade det sett annorlunda ut. I Vänsterpartiets 73-punktsprogram vill vi bland annat bygga fler hyresrätter för vanligt folk och stärka anställningstryggheten.

- Sverige ska återigen bli världens mest jämlika land. De här 73 punkterna hade varit nödvändiga för att inleda den resan. De hade gett Sverige en helt annan politisk inriktning än den väg som Socialdemokraterna fört in landet på nu, säger Jonas Sjöstedt.

Jessica Nordh, pressekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-0762290

Vänsterpartiets presstjänst, 070-6200064 (obs ej sms)

Vänsterpartiet säger nej till höjd pensionsålder29.5.2019 11:39:42 CESTPressmeddelande

Igår lade regeringen fram sitt förslag om höjd pensionsålder. Vänsterpartiet är kritiskt till höjningen då många inte klarar att arbeta ens till dagens pensionsålder. Det är helt orealistiskt att bara fokusera på åldern när det inte kombineras med kraftfulla satsningar på ett mer hållbart arbetsliv. - Den som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Så ser det inte ut med dagens pensionssystem. Av Kommunals medlemmar har 7 av 10 så låg inkomstpension att de får garantipension, trots att de har arbetat hela livet. Detta borde regeringen göra något åt, istället för att höja pensionsåldern, säger Nooshi Dadgostar, vice ordförande i Vänsterpartiet. Den höjda pensionsåldern motiveras med att vi lever längre och klarar av att arbeta längre. Det stämmer dock inte. Korttidsutbildade personers livstid minskar och klyftorna i arbetslivet ökar. Och för dem som klarar av några år extra blir effekterna ändå små. Enligt Kommunals beräkningar ger varje enskilt år efter 66 år