Vänsterpartiet presenterar 73 punkter för jämlikhet

Idag presenterar Vänsterpartiet ett eget 73-punktsprogram för jämlikhet. En ekonomi för alla, en välfärd att lita på och ett program för klimaträttvisa är några av rubrikerna som står i fokus.

Klyftorna ökar kraftigt i Sverige. Vi är det OECD-land där ojämlikheten ökat mest sedan 1980-talet. Men i samband med regeringsbildningen valde Socialdemokraterna att skriva under ett 73-punktsprogram, tillsammans med högerpartierna Centern och Liberalerna, som skulle öka ojämlikheten. Överenskommelsen mellan partierna ligger till grund för den politik som kommer att föras av regeringen under den kommande mandatperioden.

- Socialdemokrater ska bland annat genomföra marknadshyror och angrepp på anställningstryggheten, alltså förslag som kommer från borgerliga partier. Läser man innehållet i deras överenskommelse är det uppenbart att Socialdemokraterna sålt sin själ för att behålla makten, säger Jonas Sjöstedt, partiledare för Vänsterpartiet.

Jämlikhet nämndes sex gånger i regeringsförklaringen 2014. 2019 bara en gång. Men om Vänsterpartiet förhandlat med regeringen hade det sett annorlunda ut. I Vänsterpartiets 73-punktsprogram vill vi bland annat bygga fler hyresrätter för vanligt folk och stärka anställningstryggheten.

- Sverige ska återigen bli världens mest jämlika land. De här 73 punkterna hade varit nödvändiga för att inleda den resan. De hade gett Sverige en helt annan politisk inriktning än den väg som Socialdemokraterna fört in landet på nu, säger Jonas Sjöstedt.

Jessica Nordh, pressekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-0762290

Vänsterpartiets presstjänst, 070-6200064 (obs ej sms)

Pressinbjudan: Jonas Sjöstedt håller vårtal16.5.2019 15:20:42 CESTPressmeddelande

Lördag den 18:e maj håller Jonas Sjöstedt vårtal på Vänsterpartiets vårfest, som hålls på Nytorget i Stockholm. Media bjuds också in till en pressträff där Jonas Sjöstedt presenterar en angelägen nyhet med koppling till EU-valet. Välkomna! Programmet i sin helhet: 13.30 Vårfesten börjar 13.35-13.45 Tal av Malin Björk, EU-parlamentariker (V) och toppkandidat 13.45-14.15 Musikframträdande med Northern Indians 14.20 pressträff med Jonas Sjöstedt 14.50 – 15.10 Musikframträdande med Esther Lennstrand 15.15-15.45 ca vårtal av Jonas Sjöstedt 16.00 Festen avslutas För mer information: Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64