Vänsterpartiet röstade för misstroendet mot statsministern

Vänsterpartiet röstade idag för misstroendeförklaringen mot statsminister Stefan Löfven. I partiets röstförklaring talade Nooshi Dadgostar om att partiet under lång tid försökt lösa situationen, men står vid sitt ord när ingen annan velat kompromissa.

– Det vi gör idag, görs inte med lätt hjärta. Vi har gjort allt vi har kunnat för att lösa situationen. Men när ingen annan har velat bidra till en lösning så står vi till slut här och då håller vi det vi har lovat, sa Nooshi Dadgostar i riksdagens kammare vid misstroendeomröstningen.

– Vi har gjort något som uppfattas som ovanligt i politiken, stått vid vårt ord. Regeringens företrädare verkar förvånade över att ett parti agerar utifrån det man lovat väljarna och tre miljoner hyresgäster. Det är svårt att se någon annan förklaring till att statsministern som regeringsbildare inte sett till att säkra sitt regeringsunderlag. Detta i en fråga där han i två och ett halvt år har känt till det faktiska parlamentariska läget.

– Regeringen har tydligt deklarerat att de tänker genomföra det förslag som finns om fri hyressättning i nyproduktion, det vill säga marknadshyror. Det vore ett systemskifte i Sverige. Men vill Stefan Löfven och Annie Lööf genomföra marknadshyror blir det inte i mitt och Vänsterpartiets namn.

– Nu börjar en ny och intensiv tid. Låt mig vara tydlig. Vänsterpartiet kommer aldrig att släppa fram en högernationalistisk regering. Vänsterpartiet kommer alltid att vara konstruktiva, vilja kompromissa och hitta lösningar. Men vi står också vid vårt ord. Det måste finnas någon som står upp för Sveriges hyresgäster och för den svenska modellen, sa Nooshi Dadgostar.

Hanne Wolden, pressansvarig hos Nooshi Dadgostar

Vänsterpartiets presstjänst:

Nooshi Dadgostar: ”Gärna sida vid sida, men aldrig mer ett passivt stöd”4.7.2021 11:20:00 CEST | Pressmeddelande

När Nooshi Dadgostar höll sitt första Almedalstal handlade det om en ny offensiv industripolitik för hela landet, om sjukförsäkringen, om klimatomställningen, men också om demokratin och att det måste vara slut på marknadsexperimenten. - Vill socialdemokraterna fortsätta att vara stödparti till Annie Lööf är det deras val. Men Vänsterpartiet kommer inte vara en dörrmatta. Det har ni mitt ord på, sa Nooshi Dadgostar. Nooshi Dadgostar betonade nödvändigheten av stora offentliga investeringar för att möta klimatutmaningen och människors oro på landsbygden och i bruksorten. - Under en längre tid har industrier drabbats av varsel om neddragningar och nedläggningar. SCA och Stora Enso. Ortviken, Hylte bruk och Kvarnsveden är tre platser som varslats. Närbutiken, lunchserveringen och annan lokal service läggs ner. - Så behöver det inte fortsätta, jobben kommer och industrin kan växa på nytt, om vi inte slarvar bort det läge vi nu står inför. Politiken måste leverera och investera, i infrastru

V-dagen i Almedalsveckan: Nooshi Dadgostar premiärtalar – och landsbygden lyfts fram2.7.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det ska gå att leva ett bra liv för alla överallt i Sverige, även om du bor på landsbygden eller i en bruksort. Det är den röda tråden i Vänsterpartiets Almedalsprogram. Förutom dagens höjdpunkt – Nooshi Dadgostars första Almedalstal - blir det samtal med lokala perspektiv på industripolitik, klimatomställning och vilka reformer och samarbeten som leder utvecklingen på landsbygden framåt.