Vänsterpartiet: så förbättrar vi skolmaten

Vänsterpartiet satsar över en miljard på att förbättra skolmaten. Fokus ligger på hållbar matlagning i riktiga kök med utbildad personal som har inflytande över hela processen. Förslagen kommer att bidra till att höja kvaliteten på skolmaten och få bort matsvinnet.

- På många håll berättar elever att de hoppar över lunchen flera dagar i veckan. Det ger inte speciellt bra förutsättningar för att orka med en hel skoldag. Samtidigt vet vi att det finns gott om skolor i Sverige där eleverna äter upp och dessutom menar att de gillar den. Där verkar framgångsfaktorn vara att tillagningen sker på plats, säger Jonas Sjöstedt.

- Vi har därför tagit fram förslag som vi tror kommer att förbättra förutsättningarna för att kunna tillaga riktigt bra mat i skolköken runt om i landet. Vårt skolmatslyft skulle faktiskt både göra maten godare och mer näringsriktig samtidigt som vi minskar dess påverkan på klimat och miljö,  säger Jonas Sjöstedt.

Förslagen är fyra till antalet och innehåller också krav på medfinansiering som ska ställas av kommunerna på skolköken.

1. Bygg riktiga tillagningskök

Bra skolmat kräver riktiga tillagningskök. De skolor som vill organisera om matlagningsprocessen och bygga tillagningskök ska få ekonomiskt stöd för att genomföra det. Kommuner som bygger nya skolor ska kunna söka ersättning för att installera tillagningskök istället för att köpa in maten från matleverantörer, och detsamma gäller om- och tillbyggnation av gamla kök.

2. Fortbilda personalen i god och hållbar matlagning

Personalen ska ges goda förutsättningar och inflytande över hela processen från råvara till färdig maträtt. För att kunna ta ett helhetsgrepp både vad gäller hälso- och miljöaspekter ska kökspersonal på skolor få tillgång till utbildning i god och hållbar matlagning.

3. Minska matsvinnet

Kommuner vars skolor genomför åtgärder för att minska matsvinnet ska kunna söka stöd för det. Pengarna kan gå till att införskaffa matvågar att placera i matsalen. De kan även användas till att genomföra utbildningssatsningar med material från exempelvis Livsmedelsverket, eller till att skicka kökspersonal på fortbildning om klimat- och miljöfrågor och hur man praktiskt kan arbeta för att minska matsvinnet.

4 Servera frukost och frukt i skolan

Frukost för barn och unga är viktigt. Skolor som vill satsa på att börja ha frukthörnor, frukost eller dylikt ska kunna få ekonomiskt stöd för det.

- Det finns många skolelever i vårt land vars familjer lever med små ekonomiska marginaler och det kan vara svårt att fylla på kylskåpet i slutet av månaden. Inte minst för dem, är vårt skolmatslyft viktigt. Det är självklart för oss att alla elever ska kunna ta del av undervisningen på jämlika villkor, avslutar Sjöstedt.

Kostnad för skolmatslyftet:
300 mnkr 2019, 500 mnkr 2020 och 2021

Presskontakt till Jonas Sjöstedt:

Vardagar fram till kl 16: Jessica Nordh, pressekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-076 22 90, jessica.nordh@riksdagen.se

Vardagar efter kl 16: Örjan Rodhe, pressekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-781 09 57

Helger: Tove Liljeholm, pressekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-816 64 70

Vänsterpartiets affischer i EU-valet – så ser de ut23.4.2019 17:00:02 CESTPressmeddelande

Nu visar Vänsterpartiet sina affischer inför EU-valet. - EU-valet ser ut att bli det fjärde valet i rad då Vänsterpartiet växer. Vi fortsätter att få fler medlemmar och väljare. Det är helt logiskt – en helt ny generation växer fram och ser att klimatkrisen kräver stora förändringar och ett jämlikare samhälle. Vi är deras parti, säger Aron Etzler, Vänsterpartiets partisekreterare. Valaffischerna bifogas och kan även ses på Vänsterpartiets hemsida https://www.vansterpartiet.se/vansterpartiets-affischer-i-eu-valet-sa-ser-de-ut/ För mer information: Vänsterpartiets presstjänst 070-620 00 64

Ulla Andersson (V): Nu sätter vi fingret på stoppknappen till bankernas pengatvättomat23.4.2019 10:57:00 CESTPressmeddelande

På grund av de misstänkta problemen med penningtvätt i det svenska banksystemet tar idag Vänsterpartiet och Kristdemokraterna ett gemensamt utskottsinitiativ för att förmå regeringen att agera. - Gång på gång får vi ta del av rapporter om misstänkt pengatvätt. Det är oacceptabelt. Nu måste politiken agera skyndsamt för att minimera riskerna gällande penningtvätt och annan skadlig verksamhet i banksystemet. Under skandalen med Swedbank har regeringen endast haft något samtal med bankledningen i Swedbank och med Finansinspektionen. Det räcker inte, säger Ulla Andersson, ekonomiskpolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Genom åren har lagskärpningar genomförts, bötesbelopp höjts och Finansinspektionen fått utökade resurser. Ändå återkommer fall med penningtvätt och misstänkt penningtvätt och annan skadlig bankverksamhet. Den utredning som Finansinspektionen initierat om den misstänkta penningtvätten inom Swedbank är nödvändig och bra, men inte tillräcklig. - Vi har sett nog av den galoppera