Vänsterpartiet saknar förtroende för statsministern

Regeringen håller fast vid förslaget om marknadshyror och vägrar inleda förhandlingar med Hyresgästföreningen. Nooshi Dadgostar meddelade därför idag att Vänsterpartiet inte längre har förtroende för statsministern.

När regeringen 2019 tillträdde satte Vänsterpartiet upp som villkor för att den skulle tillträda två krav, det ena var att punkten om marknadshyror inte kunde genomföras. Regeringen har i två och ett halvt år vetat om att de med denna extrema reform saknar parlamentariskt stöd.

– I tisdags erbjöd jag regeringen två vägar framåt. Den första var att helt lägga alla planer på ändringar i hyreslagstiftningen åt sidan. Den andra var att använda den svenska modellen och inleda förhandlingar med Hyresgästföreningen. Regeringen har valt att inte göra något av detta. Det innebär att Vänsterpartiet nu saknar förtroende för statsministern. Vi står vid vårt ord, säger Nooshi Dadgostar, partiledare Vänsterpartiet.

– Regeringen väljer att införa marknadshyror och slå sönder den svenska modellen. Sverige befinner sig därför nu i en ny situation, en situation där statsministern inte längre har majoritet i riksdagen. Det är inte något lätt besked att ge, men någon måste stå upp för Sveriges tre miljoner hyresgäster.

Nooshi Dadgostar anser att den naturliga slutsatsen av det nya parlamentariska läget borde vara att Stefan Löfven prövar sitt förtroende i riksdagen.

– Vi söker nu Moderaterna och Kristdemokraterna. Hittills har de sagt att de inte litar på att vi verkligen ska löpa linan ut. Jag är därför beredd att diskutera villkoren och göra en bindande överenskommelse med dem som gäller över hela misstroendeprocessen. M och KD har i två och ett halvt år sagt att de är beredda att fälla regeringen när som helst. Nu vill vi se om de står fast vid det, säger Nooshi Dadgostar.

Justitieministern har meddelat via media att regeringen kommer ha samtal och remissrunda på det förslag som Vänsterpartiet krävt ska bort.

– Regeringen har redan tidigare sagt att de samtalar med Hyresgästföreningen. Det är alltså inget nytt och det innebär något helt annat än förhandlingar där parterna kan välja att acceptera eller inte acceptera ett avtal. I grunden kvarstår förslaget om marknadshyror och systemskifte. Regeringen har inte gått oss till mötes, säger Nooshi Dadgostar.

Hanne Wolden, pressansvarig hos Nooshi Dadgostar

Vänsterpartiets presstjänst: