Vänsterpartiet saknar förtroende för statsministern

Regeringen håller fast vid förslaget om marknadshyror och vägrar inleda förhandlingar med Hyresgästföreningen. Nooshi Dadgostar meddelade därför idag att Vänsterpartiet inte längre har förtroende för statsministern.

När regeringen 2019 tillträdde satte Vänsterpartiet upp som villkor för att den skulle tillträda två krav, det ena var att punkten om marknadshyror inte kunde genomföras. Regeringen har i två och ett halvt år vetat om att de med denna extrema reform saknar parlamentariskt stöd.

– I tisdags erbjöd jag regeringen två vägar framåt. Den första var att helt lägga alla planer på ändringar i hyreslagstiftningen åt sidan. Den andra var att använda den svenska modellen och inleda förhandlingar med Hyresgästföreningen. Regeringen har valt att inte göra något av detta. Det innebär att Vänsterpartiet nu saknar förtroende för statsministern. Vi står vid vårt ord, säger Nooshi Dadgostar, partiledare Vänsterpartiet.

– Regeringen väljer att införa marknadshyror och slå sönder den svenska modellen. Sverige befinner sig därför nu i en ny situation, en situation där statsministern inte längre har majoritet i riksdagen. Det är inte något lätt besked att ge, men någon måste stå upp för Sveriges tre miljoner hyresgäster.

Nooshi Dadgostar anser att den naturliga slutsatsen av det nya parlamentariska läget borde vara att Stefan Löfven prövar sitt förtroende i riksdagen.

– Vi söker nu Moderaterna och Kristdemokraterna. Hittills har de sagt att de inte litar på att vi verkligen ska löpa linan ut. Jag är därför beredd att diskutera villkoren och göra en bindande överenskommelse med dem som gäller över hela misstroendeprocessen. M och KD har i två och ett halvt år sagt att de är beredda att fälla regeringen när som helst. Nu vill vi se om de står fast vid det, säger Nooshi Dadgostar.

Justitieministern har meddelat via media att regeringen kommer ha samtal och remissrunda på det förslag som Vänsterpartiet krävt ska bort.

– Regeringen har redan tidigare sagt att de samtalar med Hyresgästföreningen. Det är alltså inget nytt och det innebär något helt annat än förhandlingar där parterna kan välja att acceptera eller inte acceptera ett avtal. I grunden kvarstår förslaget om marknadshyror och systemskifte. Regeringen har inte gått oss till mötes, säger Nooshi Dadgostar.

Hanne Wolden, pressansvarig hos Nooshi Dadgostar

Vänsterpartiets presstjänst:

Nooshi Dadgostar: ”Gärna sida vid sida, men aldrig mer ett passivt stöd”4.7.2021 11:20:00 CEST | Pressmeddelande

När Nooshi Dadgostar höll sitt första Almedalstal handlade det om en ny offensiv industripolitik för hela landet, om sjukförsäkringen, om klimatomställningen, men också om demokratin och att det måste vara slut på marknadsexperimenten. - Vill socialdemokraterna fortsätta att vara stödparti till Annie Lööf är det deras val. Men Vänsterpartiet kommer inte vara en dörrmatta. Det har ni mitt ord på, sa Nooshi Dadgostar. Nooshi Dadgostar betonade nödvändigheten av stora offentliga investeringar för att möta klimatutmaningen och människors oro på landsbygden och i bruksorten. - Under en längre tid har industrier drabbats av varsel om neddragningar och nedläggningar. SCA och Stora Enso. Ortviken, Hylte bruk och Kvarnsveden är tre platser som varslats. Närbutiken, lunchserveringen och annan lokal service läggs ner. - Så behöver det inte fortsätta, jobben kommer och industrin kan växa på nytt, om vi inte slarvar bort det läge vi nu står inför. Politiken måste leverera och investera, i infrastru

V-dagen i Almedalsveckan: Nooshi Dadgostar premiärtalar – och landsbygden lyfts fram2.7.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det ska gå att leva ett bra liv för alla överallt i Sverige, även om du bor på landsbygden eller i en bruksort. Det är den röda tråden i Vänsterpartiets Almedalsprogram. Förutom dagens höjdpunkt – Nooshi Dadgostars första Almedalstal - blir det samtal med lokala perspektiv på industripolitik, klimatomställning och vilka reformer och samarbeten som leder utvecklingen på landsbygden framåt.