Vänsterpartiet satsar 400 miljoner på sjukvården till sommaren

Vänsterpartiet har i förhandlingarna med regeringen om vårbudgeten drivit igenom en satsning på 400 miljoner kronor med syftet att öka tillgängligheten inom vården. Bland annat kan pengarna gå till mobila vårdteam som når äldre under sommaren.

I dag finns det grupper av människor som inte upplever sig ha tillgång till den hälso- och sjukvård de behöver. Vi ser också att akutväntetiderna fortsätter att öka, något som Socialstyrelsen visar i sin senaste mätning.

Vänsterpartiet vill skapa en mer jämlik sjukvård. Därför har vi drivit igenom en satsning på 400 miljoner kronor som bland annat kan gå till mobila vårdteam inom primärvården som når äldre. När gamla inte kan få rätt vård på sina boenden eller vårdcentraler söker sig allt fler till akutmottagningarna vilket kan öka akutväntetiderna. På så sätt förbättrar mobila vårdteam för alla, inte bara för de äldre som använder dem.

– Vården ska finnas där när vi behöver den. Men idag finns det grupper som inte upplever sig ha tillgång till vården. Därför vill vi bland annat se mobila vårdteam som till exempel kan göra hembesök hos äldre, säger Jonas Sjöstedt, partiledare Vänsterpartiet.

Det finns goda erfarenheter från de landsting/regioner, bland annat Skåne och Jönköping, som provat modeller med mobila sjukvårdsteam. Till exempel kunde i Uddevalla 86 procent av det mobila vårdteamets patienter med hemsjukvård stanna kvar hemma. Det resulterar i nöjdare och tryggare patienter eftersom akutinläggningarna och antalet vårddagar minskar. Det i sin tur innebär att det sparas pengar och patienter håller sig friskare i sin hemmiljö.

De 400 miljoner kronorna som Vänsterpartiet har fått igenom ska kunna gå till bland annat förstärkning under sommaren. Det är upp till landstingen att efter lokala behov bestämma hur resurserna används, men det kan vara fråga om de mobila teamen inom primärvården som når äldre och även mobila team som riktar sig till unga genom mobila ungdomsmottagningar, samt genom att vårdens personal används så att alla kompetenser tas till vara till exempel i form av multidisciplinära vårdteam.

Jessica Nordh, pressekreterare för Jonas Sjöstedt

Vänsterpartiet säger nej till höjd pensionsålder29.5.2019 11:39:42 CESTPressmeddelande

Igår lade regeringen fram sitt förslag om höjd pensionsålder. Vänsterpartiet är kritiskt till höjningen då många inte klarar att arbeta ens till dagens pensionsålder. Det är helt orealistiskt att bara fokusera på åldern när det inte kombineras med kraftfulla satsningar på ett mer hållbart arbetsliv. - Den som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Så ser det inte ut med dagens pensionssystem. Av Kommunals medlemmar har 7 av 10 så låg inkomstpension att de får garantipension, trots att de har arbetat hela livet. Detta borde regeringen göra något åt, istället för att höja pensionsåldern, säger Nooshi Dadgostar, vice ordförande i Vänsterpartiet. Den höjda pensionsåldern motiveras med att vi lever längre och klarar av att arbeta längre. Det stämmer dock inte. Korttidsutbildade personers livstid minskar och klyftorna i arbetslivet ökar. Och för dem som klarar av några år extra blir effekterna ändå små. Enligt Kommunals beräkningar ger varje enskilt år efter 66 år