Vänsterpartiet Skåne ansluter sig till Ett jämställt Skåne

Ett av de svenska jämställdhetspolitiska målen är att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv: kvinnor och män ska ha samma rätt och möjlighet att vara aktiva medborgare och att forma villkoren för beslutsfattande. Strategin Ett Jämställt Skåne utgör Länsstyrelsens och KFSK:s plattform för att arbeta för jämställdhet inom Skåne län. Nu ansluter sig Vänsterpartiet i Skåne.

- Det passar väl med våra egna grundläggande värderingar inom Vänsterpartiet, säger Ana Süssner Rubin, ordförande för Vänsterpartiet i Skåne. Vi arbetar dagligen för jämställdhet i vårt parlamentariska och utomparlamerntariska arbete, och ser det som positivt att Länsstyrelsen brutit ner de nationella målen för praktiskt arbete på hemmaplan här i Skåne.

Sara Svensson, regionråd och gruppledare, håller med:

- Jämställdhet är en fråga om makt och för att nå förändring krävs att jämställdhetsarbetet är en aktiv del i allt som görs. Idag ser vi hur ojämställdheten kostar i kvinnors hälsa, lön, arbetsmiljö och levnadsår. Ett jämställt Skåne är en strategi och plattform för att arbeta med aktivt förändrings- och förbättringsarbete, något som verkligen behövs.

Tillsammans med Kommunförbundet Skåne (KFSK) har Länsstyrelsen Skåne tagit fram strategin ”Ett jämställt Skåne”. Strategin är en plattform för jämställdhetsarbetet i länet. Jämställdhet berör bland annat frågor som makt, inflytande, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet. I strategin regionaliseras de nationella jämställdhetspolitiska målen. Ca 60 andra organisationer och föreningar medverkar för att genomdriva de jämställdhetspolitiska målen i länet.

Läs mer om Ett jämställt Skåne här.

Läs mer om Vänsterpartiet Skånes arbete här.

Uteblivna budgetsatsningar för personal och jämlikhet – arbetet fortsätter med att skapa ett Skåne för alla18.6.2019 16:34:24 CESTPressmeddelande

Budgetdebatten för Skåne är nu avslutad. Vänsterpartiet ville investera en skattehöjning i verksamhet och personal och därigenom stoppa de nedskärningar som Alliansens budget innehöll. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur behöver finansieras, inte påläggas besparingar men Alliansens budgeten gick igenom. Vänsterpartiet kommer att fortsätta lägga förslag på lösningar som satsar på personalen och som bygger en jämlik utveckling i Skåne.

Vänsterpartiet satsar på välfärden och personalen – för ett mer jämlikt Skåne4.6.2019 11:30:00 CESTNyheter

Vänsterpartiet Skåne har släppt sin budgetmotion för 2020. Partiet vill investera en skattehöjning i verksamhet och personal och slopar därigenom de nedskärningar som Alliansens budget innehåller. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur finansieras i det regionala budgetförslaget som tar sikte på en tillgänglig och jämlik region – ett Skåne för alla.

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.