Vänsterpartiet Skåne ansluter sig till Ett jämställt Skåne

Ett av de svenska jämställdhetspolitiska målen är att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv: kvinnor och män ska ha samma rätt och möjlighet att vara aktiva medborgare och att forma villkoren för beslutsfattande. Strategin Ett Jämställt Skåne utgör Länsstyrelsens och KFSK:s plattform för att arbeta för jämställdhet inom Skåne län. Nu ansluter sig Vänsterpartiet i Skåne.

- Det passar väl med våra egna grundläggande värderingar inom Vänsterpartiet, säger Ana Süssner Rubin, ordförande för Vänsterpartiet i Skåne. Vi arbetar dagligen för jämställdhet i vårt parlamentariska och utomparlamerntariska arbete, och ser det som positivt att Länsstyrelsen brutit ner de nationella målen för praktiskt arbete på hemmaplan här i Skåne.

Sara Svensson, regionråd och gruppledare, håller med:

- Jämställdhet är en fråga om makt och för att nå förändring krävs att jämställdhetsarbetet är en aktiv del i allt som görs. Idag ser vi hur ojämställdheten kostar i kvinnors hälsa, lön, arbetsmiljö och levnadsår. Ett jämställt Skåne är en strategi och plattform för att arbeta med aktivt förändrings- och förbättringsarbete, något som verkligen behövs.

Tillsammans med Kommunförbundet Skåne (KFSK) har Länsstyrelsen Skåne tagit fram strategin ”Ett jämställt Skåne”. Strategin är en plattform för jämställdhetsarbetet i länet. Jämställdhet berör bland annat frågor som makt, inflytande, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet. I strategin regionaliseras de nationella jämställdhetspolitiska målen. Ca 60 andra organisationer och föreningar medverkar för att genomdriva de jämställdhetspolitiska målen i länet.

Läs mer om Ett jämställt Skåne här.

Läs mer om Vänsterpartiet Skånes arbete här.