Vänsterpartiet Skåne gläds: Nooshi Dadgostar föreslagen som ny partiordförande

Idag presenterade valberedningen i Vänsterpartiet sitt förslag till ny partiordförande. Det blev Nooshi Dadgostar som kommer att stå som förslag på Vänsterpartiets kongress i slutet av oktober.

- Det är jätteroligt att valberedningen föreslår Nooshi, samma kandidat som vi ställde oss bakom på Skånes valberedande kongress i början av året. Hon har lång erfarenhet, är väldigt kunnig och kommer att vara en stark ordförande för vårt växande parti där jämlikhet går främst! säger Umihana Rašović Kasumović, ordförande för Vänsterpartiet i Skåne.

Vänsterpartiets kongress äger rum digitalt 31/10 - 1/11 med sammanlagt 225 ombud fördelade på sex platser runt om i landet. Södra Sveriges partidistrikt kommer att samlas i Malmö.

Läs mer om förslaget här.

V kräver svar om kollektivtrafiken – varför väljer man att lägga ansvaret på individen och skära ner i trafik och service?6.10.2020 09:15:00 CESTPressmeddelande

Skånetrafiken och Alliansledningen har under de senaste veckorna fått svidande kritik för att man mitt under brinnande pandemi drar in turer i kollektivtrafiken. I mindre tätbebyggda områden har morgon och kvällsbussar försvunnit medan stadsbussarna varit överfulla i rusningstid och det rekommenderade avståndet till andra passagerare är och har varit omöjligt att hålla. Samtidigt pressmeddelas det om stängningar av kundcentra för att de har färre kunder under Coronaåret. Har man övervägt effekterna innan man genomfört besluten? undrar Vänsterpartiet.

Fel att straffa för vård man inte efterfrågat1.10.2020 13:41:31 CESTPressmeddelande

De nationella screeningsprogrammen som finns även i Skåne är en viktig del för tidig upptäckt av sjukdom. För medverkan i program får målgruppen, t.ex. kvinnor i fallet med cellprovstagning, får man en automatisk kallelse till provtagning utan att själv ha kontaktat vården. Nu inför Alliansstyret en straffavgift på 300 kronor till den som inte dyker upp på besöket – ett besök man själv inte bokat.

Tondöv upphandling inom psykiatrin slår hårt mot patienterna1.10.2020 09:44:03 CESTPressmeddelande

Det är andra gången ärendet uppe i Hälso- och sjukvårdsnämnden – Alliansförslaget att lägga ut utredningar och behandling inom neuropsykiatrin på entreprenad. Första gången fick det dras tillbaka då det bestreds av företrädare från två fackförbund och anställda inom verksamheten. Underlagen var inaktuella och förslaget ogillades i sin helhet, men på dagens möte med nämnden är det dags igen.