Vänsterpartiet Skåne lämnar in motion om att köra Pågatågen i egen regi

Idag upphandlas driften av tågtrafiken av regionen. Det är ett system som orsakar en stor osäkerhet både för tågpersonal och resenärer när olika upphandlingar innebär förändringar i hur service, drift och säkerhet fungerar för trafiken i Skåne. Vänsterpartiet lämnar nu in en motion till Regionfullmäktige för att återta driften i egen regi.

- Den aktuella situationen med upphandlingen av Pågatågen är ett bra exempel på varför det vore bättre att driva verksamheten i egen regi, menar Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne. Just nu har vi ett läge där Skånetrafiken riskerar försämringar både för passagerarnas säkerhet och i personalens anställningsvillkor. Det vore mycket bättre att driva Pågatågen i offentlig regi, säger hon.

Ett alternativ som hade kunnat erbjuda betydligt högre grad av stabiltet hade varit att hela den samlade verksamheten låg under regionens styre.

-  Att köra Pågatågen i egen regi är ett steg på vägen för att kunna ge hög kvalitet och säkerhet för resenärerna och bra anställningsvillkor för personalen, säger Vilmer Andersen, Vänsterpartiets representant i Regionala Utvecklingsnämnden. För att Skåne skall bli en region där vi tar ett helhetsgrepp om hållbar utveckling måste kollektivtrafiken byggas ut och fungera optimalt. Därför vill vi i framtiden se att all kollektivtrafik drivs av regionen - det är det enklaste och mest effektiva sättet att se till att våra gemensamma skattepengar kommer alla till del istället för att gå till vinst för olika företag, avslutar han.

Läs mer om förändrade avtal för Pågatågspersonalen här.

Motionen i sin helhet finner ni här.

Vilmer AndersenLedamot i Regionfullmäktige (V), Vänsterpartiets representant i Regionala Utvecklingsnämnden

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Vänsterpartiet Skåne ansluter sig till Ett jämställt Skåne8.11.2018 11:29Pressmeddelande

Ett av de svenska jämställdhetspolitiska målen är att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv: kvinnor och män ska ha samma rätt och möjlighet att vara aktiva medborgare och att forma villkoren för beslutsfattande. Strategin Ett Jämställt Skåne utgör Länsstyrelsens och KFSK:s plattform för att arbeta för jämställdhet inom Skåne län. Nu ansluter sig Vänsterpartiet i Skåne.