Vänsterpartiet Skåne lämnar in motion om att köra Pågatågen i egen regi

Idag upphandlas driften av tågtrafiken av regionen. Det är ett system som orsakar en stor osäkerhet både för tågpersonal och resenärer när olika upphandlingar innebär förändringar i hur service, drift och säkerhet fungerar för trafiken i Skåne. Vänsterpartiet lämnar nu in en motion till Regionfullmäktige för att återta driften i egen regi.

- Den aktuella situationen med upphandlingen av Pågatågen är ett bra exempel på varför det vore bättre att driva verksamheten i egen regi, menar Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne. Just nu har vi ett läge där Skånetrafiken riskerar försämringar både för passagerarnas säkerhet och i personalens anställningsvillkor. Det vore mycket bättre att driva Pågatågen i offentlig regi, säger hon.

Ett alternativ som hade kunnat erbjuda betydligt högre grad av stabiltet hade varit att hela den samlade verksamheten låg under regionens styre.

-  Att köra Pågatågen i egen regi är ett steg på vägen för att kunna ge hög kvalitet och säkerhet för resenärerna och bra anställningsvillkor för personalen, säger Vilmer Andersen, Vänsterpartiets representant i Regionala Utvecklingsnämnden. För att Skåne skall bli en region där vi tar ett helhetsgrepp om hållbar utveckling måste kollektivtrafiken byggas ut och fungera optimalt. Därför vill vi i framtiden se att all kollektivtrafik drivs av regionen - det är det enklaste och mest effektiva sättet att se till att våra gemensamma skattepengar kommer alla till del istället för att gå till vinst för olika företag, avslutar han.

Läs mer om förändrade avtal för Pågatågspersonalen här.

Motionen i sin helhet finner ni här.

Vilmer AndersenLedamot i Regionfullmäktige (V), Vänsterpartiets representant i Regionala Utvecklingsnämnden

Uteblivna budgetsatsningar för personal och jämlikhet – arbetet fortsätter med att skapa ett Skåne för alla18.6.2019 16:34:24 CESTPressmeddelande

Budgetdebatten för Skåne är nu avslutad. Vänsterpartiet ville investera en skattehöjning i verksamhet och personal och därigenom stoppa de nedskärningar som Alliansens budget innehöll. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur behöver finansieras, inte påläggas besparingar men Alliansens budgeten gick igenom. Vänsterpartiet kommer att fortsätta lägga förslag på lösningar som satsar på personalen och som bygger en jämlik utveckling i Skåne.

Vänsterpartiet satsar på välfärden och personalen – för ett mer jämlikt Skåne4.6.2019 11:30:00 CESTNyheter

Vänsterpartiet Skåne har släppt sin budgetmotion för 2020. Partiet vill investera en skattehöjning i verksamhet och personal och slopar därigenom de nedskärningar som Alliansens budget innehåller. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur finansieras i det regionala budgetförslaget som tar sikte på en tillgänglig och jämlik region – ett Skåne för alla.

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.