Vänsterpartiet Skåne släpper rapport om klasskillnader inom vården - Lommas Patrik Milton kommenterar

Att sjukvård ska finnas till för alla kan låta grundläggande men är långt ifrån självklart. Idag förhandlas villkoren för sjukvården högljutt: vem som ska få vad, när och på vilket sätt? Det är frågor som engagerar såväl politiker och tjänstemän som människor som arbetar inom vården, bolagsstyrelser, forskare, patientgrupper, intresseorganisationer och en engagerad allmänhet. Vänsterpartiet Skåne har tagit fram en rapportserie om sjukvård - i den här granskas hur klasskillnader påverkar vilken vård du får, och Vänsterpartiet Skåne presenterar sina lösningar för en jämlik vård.

- Cancerfondens rapport visar bland annat att människor från alla inkomstnivåer hade samma överlevnadschans skulle ca 2900 liv om året kunna räddas. Det är fruktansvärt! Vi kan inte låta hälsoskillnaderna öka som de gjort de senaste åren - politiken måste ta ansvar, säger Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet i Skåne.

Rapporten visar bland annat att personer med kortare utbildning och lägre inkomst får äldre mediciner, mer sällan tillgång till avancerade behandlingar och rehabilitering än männsikor i andra grupper.

- Vi måste kunna arbeta på flera fronter samtidigt, menar Patrik Milton, förstanamn på Vänsterpartiets regionlista i Sydvästra skåne. Det är ett jätteproblem att skånska vårdplatser tvingas hålla stängda, det har blivit ett akut problem för sjukvården. Vi behöver tillföra resurser och göra storsatsningar för personalen så att platser kan öppnas upp igen. Dessutom behöver vi förebygga ohälsa redan innan människor blir sjuka - det skulle ge jättestora effekter ur ett långsiktigt perspektiv.

- Vi kan inte bygga upp ett system där din förmögenhet kan garantera snabbare behandling med en privat sjukvårdsförsäkring. Hälsa är inte något du ska förtjäna, och vård inte en vara du måste ha råd med om du blir sjuk. Hälsa och sjukvård är mänskliga rättigheter som ska ges till hela befolkningen, på lika villkor och efter behov, avslutar Sara Svensson.

Rapporten Jämlik hälsa kommer att presenteras i Vänsterpartiet Malmös valstuga på Gustaf Adolfs Torg den 24/8 kl. 10.00. Media välkomnas att närvara.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Vänsterpartiet Skåne ansluter sig till Ett jämställt Skåne8.11.2018 11:29Pressmeddelande

Ett av de svenska jämställdhetspolitiska målen är att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv: kvinnor och män ska ha samma rätt och möjlighet att vara aktiva medborgare och att forma villkoren för beslutsfattande. Strategin Ett Jämställt Skåne utgör Länsstyrelsens och KFSK:s plattform för att arbeta för jämställdhet inom Skåne län. Nu ansluter sig Vänsterpartiet i Skåne.

Det är dags för satsningar på personalens arbetsmiljö - Vänsterpartiet Skåne lämnar in motion om arbetstidsförkortning för regionanställd personal10.10.2018 13:08Pressmeddelande

Under många år har för hög arbetsbelastning, alltför stressig arbetsmiljö och en organisationsstruktur som försvårar medarbetares möjlighet till inflytande lett till alltför höga sjukskrivningstal och att personal sökt sig bort från sjukvården. För Vänsterpartiet är det tydligt att det är hög tid att ta tag i orsakerna och inte bara behandla symptomen.

M släpper fram Sd-styre i Hörby - djupt olyckligt att byteshandla med maktpositioner med ett parti som inte ens stöttar grundläggande mänskliga rättigheter5.10.2018 06:00Pressmeddelande

Hörbymoderaternas valtekniska samarbete ger dem ordförande- och vice-ordförandeplatser i kommunens nämnder som de inte hade fått om de inte hade stöttat Sverigedemokraterna. Det är vad de hoppas på när de går emot sitt eget partis centrala riktlinjer och ger platsen som kommunstyrelsens ordförande till Sd. Vänsterpartiet Skånes distriktsordförande Ana Süssner Rubin är djupt oroad över utvecklingen.