Vänsterpartiet Skåne släpper rapport om klasskillnader inom vården - Tomelillas Linda Ekelund kommenterar

Att sjukvård ska finnas till för alla kan låta grundläggande men är långt ifrån självklart. Idag förhandlas villkoren för sjukvården högljutt: vem som ska få vad, när och på vilket sätt? Det är frågor som engagerar såväl politiker och tjänstemän som människor som arbetar inom vården, bolagsstyrelser, forskare, patientgrupper, intresseorganisationer och en engagerad allmänhet. Vänsterpartiet Skåne har tagit fram en rapportserie om sjukvård - i den här granskas hur klasskillnader påverkar vilken vård du får, och Vänsterpartiet Skåne presenterar sina lösningar för en jämlik vård.

- Cancerfondens rapport visar bland annat att människor från alla inkomstnivåer hade samma överlevnadschans skulle ca 2900 liv om året kunna räddas. Det är fruktansvärt! Vi kan inte låta hälsoskillnaderna öka som de gjort de senaste åren - politiken måste ta ansvar, säger Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet i Skåne.

Rapporten visar bland annat att personer med kortare utbildning och lägre inkomst får äldre mediciner, mer sällan tillgång till avancerade behandlingar och rehabilitering än männsikor i andra grupper.

- I grunden har vi en god sjukvård i Skåne som vi byggt upp tillsammans under många år genom ett starkt välfärdssamhälle: men det håller på att förändras, menar Linda Ekelund, förstanamn på Vänsterpartiets regionlista i sydöstra Skåne. Vi i Vänsterpartiet tror inte att marknadens vinststrävan är bästa vägen för att skapa jämlikhet, tvärtom. Vi behöver andra garanter för att våra gemensamma skattepengar kommer alla till del: en aktiv politik som finns till för oss alla och inte bara för några få.

- Vi kan inte bygga upp ett system där din förmögenhet kan garantera snabbare behandling med en privat sjukvårdsförsäkring. Hälsa är inte något du ska förtjäna, och vård inte en vara du måste ha råd med om du blir sjuk. Hälsa och sjukvård är mänskliga rättigheter som ska ges till hela befolkningen, på lika villkor och efter behov, avslutar Sara Svensson.

Rapporten Jämlik hälsa kommer att presenteras i Vänsterpariet Malmös valstuga på Gustaf Adolfs Torg den 24/8 kl. 10.00. Media välkomnas att närvara.

Vänsterpartiet satsar på välfärden och personalen – för ett mer jämlikt Skåne4.6.2019 11:30:00 CESTNyheter

Vänsterpartiet Skåne har släppt sin budgetmotion för 2020. Partiet vill investera en skattehöjning i verksamhet och personal och slopar därigenom de nedskärningar som Alliansens budget innehåller. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur finansieras i det regionala budgetförslaget som tar sikte på en tillgänglig och jämlik region – ett Skåne för alla.

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.

Alliansförslag om remisstvång speglar brister i det egna systemet9.5.2019 15:09:57 CESTPressmeddelande

Kostnaderna i den skånska sjukvården ligger redan efter första halvan av budgetåret långt över planerad nivå. En anledning är de privata vårdval som Alliansen infört och fortsätter att avsätta allt större del av sjukvårdsbudgeten åt – trots att kostnaderna skenar och personalen i den offentliga vården flyr en ohållbar arbetssituation. Vänsterpartiet menar att beräkningsmodellen i sig varit för smal, och vann idag gehör för sitt yrkande om att se över totalkostnaderna.