Vänsterpartiet Skåne ställer kollektivtrafiknämndens ordförande till svars: vill trygga resenärernas säkerhet

Just nu pågår förhandlingar angående den framtida driften för de skånska Pågatågen. I mitten av december är tanken att driften skall gå vidare i Arrivas regi, men med förändrade villkor för säkerhet som riskerar att drabba både passagerarna och de anställda negativt.

Vänsterpartiet Skåne har tidigare påpekat att det är orimligt att resenärernas säkerhet äventyras för att öka vinstmarginalerna för upphandlande företag. Förändringarna i avtalet verkar bland annat innebära att säkerthetsansvaret vid avgång, d.v.s. att kontrollera att resenärer inte kläms fast i dörrarna och släpas med tåget, helt skall ligga på lokföraren.

Idag ligger säkerhetsansvaret både hos tågvärdarna och lokföraren. Hur lokföraren, från den främre delen av tåget, skall kunna överblicka alla dörrarna och säkra att passagerare inte kläms fast, att personer med olika former för funktionshinder får den hjälp de behöver och t.ex. äldre människor får hjälp med på- och avstigning innan tåget sätter igång kvarstår som stora osäkerhetsmoment. I rapporteringen har det också framkommit att en ny personalkategori utöver tågvärdar skall tillkomma, då tågvärdarna tidigare delat säkerhetsansvar med lokföraren. Den nya kategorin skulle inte ha samma lönenivåer som nuvarande tågvärdar.

Frågan om aktivt ansvarstagande riktas nu till Stefan Svalö, ordförande för kollektivtraffiknämnden i Region Skåne, under tisdagens sammanträde med Regionfullmäktige.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Vänsterpartiet Skåne ansluter sig till Ett jämställt Skåne8.11.2018 11:29Pressmeddelande

Ett av de svenska jämställdhetspolitiska målen är att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv: kvinnor och män ska ha samma rätt och möjlighet att vara aktiva medborgare och att forma villkoren för beslutsfattande. Strategin Ett Jämställt Skåne utgör Länsstyrelsens och KFSK:s plattform för att arbeta för jämställdhet inom Skåne län. Nu ansluter sig Vänsterpartiet i Skåne.