Vänsterpartiet Skåne väljer regionråd – Sara Svensson vill driva en politik för ökad jämlikhet

Under lördagen hölls Vänsterpartiet Skånes Höstkonferens i Malmö. Mötet som bestod av delegater från hela Skåne valde Vänsterpartiets kandidat till regionråd och politiska sekreterare inför kommande mandatperiod.

-          Det är jätteroligt att ha fått förtroendet att ta plats som regionråd för en växande vänsterrörelse i Skåne, säger Sara. Vi är en stark grupp som kommer att driva Vänsterpartiets politik i regionens fullmäktige och nämnder. Det ska bli jättekul att tillsammans i ett starkt lag arbeta för att lyfta en tydlig vänsterpolitik för jämlikhet!

Sara har under föregående mandatperiod varit gruppledare för Vänsterpartiet Skåne och har bland annat varit Vänsterpartiets representant i regionstyrelsen och i beredningen för framtidens sjukvård. Hon ser fram emot de kommande fyra åren.

-          Under kommande mandatperiod kommer vi vara en tydlig vänsteropposition och fortsätta bygga opinion för en bättre personal- och sjukvårdspolitik, förkortad arbetstid och en bättre, billigare kollektivtrafik. För ett mer jämlikt Skåne helt enkelt. Invånarna förtjänar en politik som tar växande klassklyftor på allvar: vi har de konkreta förslagen som behövs för ökad jämlikhet, avslutar Sara Svensson.

Alliansen vägrar lyssna – och fortsätter med oetisk medfinansiering av hörselhjälpmedel8.5.2020 12:34:48 CESTNyheter

Förra veckan tog Psykiatri- habilitering- och hjälpmedelsnämnden beslut om att utveckla informationsbroschyrerna som beskriver system för medfinansiering av hörselhjälpmedel i regionen. Beslutet grundar sig i den kritik som riktats mot systemets uppbyggnad där patienter bland annat blivit rekommenderade hjälpmedel som tillverkas av samma ägare som driftar hörselvårdsmottagningen. Istället för att göra om systemet och förhindra att företagen kan tjäna pengar på riktade rekommendationer kring de egna hjälpmedlen väljer man att skriva om broschyren.

V vill fokusera på hantering av Coronaviruset och skjuta budgetläggning till hösten16.4.2020 15:52:40 CESTPressmeddelande

Region Skåne är mitt i ett intensivt arbete för att hantera situationen kring Covid-19, både i direkta verkningar och i att bygga upp system som kan hantera långsiktiga negativa effekter. I dessa turbulenta tider kan en tillförlitlig budget för 2021 inte tas fram i juni, menar Vänsterpartiet, som därför har lagt ett initiativärende för att skjuta upp budgetläggningen till hösten och hoppas på en bra diskussion mellan partierna.