Vänsterpartiet Skåne väljer regionråd – Sara Svensson vill driva en politik för ökad jämlikhet

Under lördagen hölls Vänsterpartiet Skånes Höstkonferens i Malmö. Mötet som bestod av delegater från hela Skåne valde Vänsterpartiets kandidat till regionråd och politiska sekreterare inför kommande mandatperiod.

-          Det är jätteroligt att ha fått förtroendet att ta plats som regionråd för en växande vänsterrörelse i Skåne, säger Sara. Vi är en stark grupp som kommer att driva Vänsterpartiets politik i regionens fullmäktige och nämnder. Det ska bli jättekul att tillsammans i ett starkt lag arbeta för att lyfta en tydlig vänsterpolitik för jämlikhet!

Sara har under föregående mandatperiod varit gruppledare för Vänsterpartiet Skåne och har bland annat varit Vänsterpartiets representant i regionstyrelsen och i beredningen för framtidens sjukvård. Hon ser fram emot de kommande fyra åren.

-          Under kommande mandatperiod kommer vi vara en tydlig vänsteropposition och fortsätta bygga opinion för en bättre personal- och sjukvårdspolitik, förkortad arbetstid och en bättre, billigare kollektivtrafik. För ett mer jämlikt Skåne helt enkelt. Invånarna förtjänar en politik som tar växande klassklyftor på allvar: vi har de konkreta förslagen som behövs för ökad jämlikhet, avslutar Sara Svensson.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Ett stort misstag av Alliansen att avveckla demensvården i Skåne4.4.2019 16:40:05 CESTPressmeddelande

Demenssjukdom är vanligt förekommande och drabbar ofta både den insjuknade och de anhöriga hårt. En diagnos tidigt i sjukdomsförloppet kan göra mycket stor skillnad för grad av ohälsa och kan underlätta behandling för alla inblandade. Det möjliggör också för en enklare planering av vårdplatser i regionen. Alliansen drar nu in finansieringen, 4 miljoner, som var avsatta för ett fortsatt arbete med den skånska demensstrategin.

Skånska vänsterpartister djupt oroade över utvecklingen för Arbetsförmedlingen1.4.2019 15:43:44 CESTPressmeddelande

Resultatet av Moderaternas och Kristdemokraternas budget träder nu i kraft. Samtliga fem högerpartier släppte fram en budget med starkt negativa följder för den gemensamma välfärden. Stora nedskärningar gör att 17/23 av Arbetsförmedlingens skånska kontor nu tvingas stänga och medför en oviss framtid för de anställda och de inskrivna. Som kommunala företrädare för Vänsterpartiet väcker beskedet både ilska, sorg och många frågor. Skåne drabbas hårt av de många nedläggningarna, samtidigt som vi är en region som redan har låg sysselsättning i nationella jämförelser. Nu minskar samhällsservicen och därmed möjligheterna för våra invånare ytterligare. Arbetsförmedlingen har i sitt uppdrag väl inarbetade strategier för arbete med rehabilitering, anpassade arbetsplatser för personer med funktionsnedsättning och etablering av nyanlända. Vi ser det som oerhört viktigt att dessa grupper fortsatt får stöd i sina processer. Skåne ska vara till för alla – inte bara de med starkast förutsättningar för