Vänsterpartiet sörjer Jerry Williams – sin trognaste medlem

Ingen artist hade ett rödare hjärta än rocklegendaren Jerry Williams, som dog under söndagen efter en tids sjukdom. Jerry Williams var en mångårig medlem i Vänsterpartiet och var älskad av en jättepublik, för sin röst och karisma, men också för sitt starkt uttalade politiska engagemang som han aldrig svek.

- Jerry Williams var den största ikonen för rock'n'roll i Sverige. Det fina var att han inte bara var en stor artist utan att han hade ett så stort hjärta. Han visade att det inte fanns någon motsättning mellan att tro på ett klasslöst samhälle och att åka amerikanare, säger Aron Etzler, Vänsterpartiets partisekreterare.

Jerry Williams uttryckte sig passionerat och rakt på sak om var han stod politiskt hela livet. Så sent som i vintras sa han såhär om vinster i välfärden och kapitalismen i USA, trots sina amerikanska musikinfluenser.
- Det som är bra är hur de lirar, det kommer ju härifrån. Det tycker jag är asbra. Det som är dyngöken, det är att någon ska tjäna pengar på var ens ungar går i skolan någonstans. Likadant om din farsa blir sjuk och åker in på sjukan, då ska någon jävla grillhagen sitta och tjäna pengar på det.
- Det är åt helvete.

Vänsterpartiets presstjänst

Lotta Johnsson Fornarve svepte Björn Söder ur talmansstolen  – en seger för demokratin24.9.2018 16:47Pressmeddelande

Vänsterpartiets Lotta Johnsson Fornarve fick flest röster i omröstningen om posten som riksdagens andre vice talman. – Det känns fantastiskt hedrande. Jag känner mig också lättad över att riksdagen har markerat att Sverigedemokraterna inte är ett parti som alla andra. Vi kan inte ha en talman som inte står upp för alla människors lika värde, säger Lotta Johnsson Fornarve. Lotta Johnsson Fornarve valdes in i riksdagen 2014 och har under mandatperioden suttit i civilutskottet, Europarådet, arbetande ersättare i utrikesutskottet, försvarsutskottet och försvarsberedningen. Sedan 2017 är hon Vänsterpartiets försvarspolitiska talesperson och hon har tidigare suttit med i Vänsterpartiets partistyrelse. Lotta Johnsson Fornarve har även varit internationell sekreterare för ISAK, en paraplyorganisation mot apartheid, och suttit i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i Oxelösund och Linköping. – Det här är väldigt glädjande. Nu har riksdagen visat att man inte vill ha en talman som uttrycker sig