Vänsterpartiet stänger kontoren och medverkar i arbetsplatsstrejk för klimatet

Fredagen den 27/9 är det utlyst arbetsplatsstrejk för klimatet och Vänsterpartiet Skåne stänger igen kontoren och går med i demonstrationer över hela regionen. Det är FridaysForFuture som arrangerar strejken, en organisation som växt explosionsartat från Greta Thunbergs strejkande utanför Sveriges Riksdag 2018. Fredagen markerar slutet på en vecka som många kommuner nyttjat för att sätta ljuset på klimatfrågan.

- Klimatfrågan är vår tids ödesfråga, allt annat hänger på den, säger Umihana Rašović Kasumović, ordförande för Vänsterpartiet i Skåne. Den livsstil som marknadsförs som framgångsrik kostar oss våra barns framtid. Samtidigt finns det partier i Skåne som hävdar att klimathotet är fejk. Det är väldigt allvarligt. Att skolbarnen strejkar genom FridaysForFuture på fredagar har satt ljus på frågan på ett direkt sätt, och nu är det vår tur som vuxna att lämna kontoren, visa att vi är många som ser frågan som viktig och tillsammans kräva direkta åtgärder för att bromsa samhällets klimatpåverkan!

Umihana kommer att delta i demonstrationen i Eslöv.

De tre budskapen under strejken kommer att vara:

* Begränsa den globala temperaturökningen till under 1,5 grader över förindustriella nivåer
* Följ Parisavtalet och bevisa det
* Lyssna på klimatforskningen

Malmös kommunalråd för Vänsterpartiet, Emma-Lina Johansson, deltar i strejken i Malmö.

- För oss i Vänsterpartiet är det självklart att delta i den globala klimatstrejken, säger hon. I Malmö kämpar vi i vårt parti för att utlysa klimatnödläge och på riktigt ta de kliv vi på ett lokalt plan kan för att bidra till att lindra effekterna av klimatkrisen. Det är oerhört viktigt att så många som möjligt engagerar sig på så många fronter som möjligt. Klimatproblemen drabbar inte alla jämlikt utan slår hårdast mot många av de människor som redan är utsatta från ett globalt perspektiv. Väderkatastrofer, temperaturförändringar och smältande poler är inget vi kan fortsätta bidra till bara för att det känns svårt att göra en omställning.

Distriktsexpeditionen i Malmö på Nobelvägen 51 håller stängt under dagen, öppnar åter måndag 30/9. Mer information på www.vskane.se

Demonstrationer kommer bland annat att ske i Lund, Kristianstad, Ystad, Malmö, Helsingborg och Landskrona. För mer information och fler orter, se här.

Alliansen vägrar lyssna – och fortsätter med oetisk medfinansiering av hörselhjälpmedel8.5.2020 12:34:48 CESTNyheter

Förra veckan tog Psykiatri- habilitering- och hjälpmedelsnämnden beslut om att utveckla informationsbroschyrerna som beskriver system för medfinansiering av hörselhjälpmedel i regionen. Beslutet grundar sig i den kritik som riktats mot systemets uppbyggnad där patienter bland annat blivit rekommenderade hjälpmedel som tillverkas av samma ägare som driftar hörselvårdsmottagningen. Istället för att göra om systemet och förhindra att företagen kan tjäna pengar på riktade rekommendationer kring de egna hjälpmedlen väljer man att skriva om broschyren.

V vill fokusera på hantering av Coronaviruset och skjuta budgetläggning till hösten16.4.2020 15:52:40 CESTPressmeddelande

Region Skåne är mitt i ett intensivt arbete för att hantera situationen kring Covid-19, både i direkta verkningar och i att bygga upp system som kan hantera långsiktiga negativa effekter. I dessa turbulenta tider kan en tillförlitlig budget för 2021 inte tas fram i juni, menar Vänsterpartiet, som därför har lagt ett initiativärende för att skjuta upp budgetläggningen till hösten och hoppas på en bra diskussion mellan partierna.