Vänsterpartiet stänger kontoren och medverkar i arbetsplatsstrejk för klimatet

Fredagen den 27/9 är det utlyst arbetsplatsstrejk för klimatet och Vänsterpartiet Skåne stänger igen kontoren och går med i demonstrationer över hela regionen. Det är FridaysForFuture som arrangerar strejken, en organisation som växt explosionsartat från Greta Thunbergs strejkande utanför Sveriges Riksdag 2018. Fredagen markerar slutet på en vecka som många kommuner nyttjat för att sätta ljuset på klimatfrågan.

- Klimatfrågan är vår tids ödesfråga, allt annat hänger på den, säger Umihana Rašović Kasumović, ordförande för Vänsterpartiet i Skåne. Den livsstil som marknadsförs som framgångsrik kostar oss våra barns framtid. Samtidigt finns det partier i Skåne som hävdar att klimathotet är fejk. Det är väldigt allvarligt. Att skolbarnen strejkar genom FridaysForFuture på fredagar har satt ljus på frågan på ett direkt sätt, och nu är det vår tur som vuxna att lämna kontoren, visa att vi är många som ser frågan som viktig och tillsammans kräva direkta åtgärder för att bromsa samhällets klimatpåverkan!

Umihana kommer att delta i demonstrationen i Eslöv.

De tre budskapen under strejken kommer att vara:

* Begränsa den globala temperaturökningen till under 1,5 grader över förindustriella nivåer
* Följ Parisavtalet och bevisa det
* Lyssna på klimatforskningen

Malmös kommunalråd för Vänsterpartiet, Emma-Lina Johansson, deltar i strejken i Malmö.

- För oss i Vänsterpartiet är det självklart att delta i den globala klimatstrejken, säger hon. I Malmö kämpar vi i vårt parti för att utlysa klimatnödläge och på riktigt ta de kliv vi på ett lokalt plan kan för att bidra till att lindra effekterna av klimatkrisen. Det är oerhört viktigt att så många som möjligt engagerar sig på så många fronter som möjligt. Klimatproblemen drabbar inte alla jämlikt utan slår hårdast mot många av de människor som redan är utsatta från ett globalt perspektiv. Väderkatastrofer, temperaturförändringar och smältande poler är inget vi kan fortsätta bidra till bara för att det känns svårt att göra en omställning.

Distriktsexpeditionen i Malmö på Nobelvägen 51 håller stängt under dagen, öppnar åter måndag 30/9. Mer information på www.vskane.se

Demonstrationer kommer bland annat att ske i Lund, Kristianstad, Ystad, Malmö, Helsingborg och Landskrona. För mer information och fler orter, se här.

Skånetrafiken ska finnas för de skånska invånarna – dialog måste bli verklighet24.9.2019 14:42:17 CESTPressmeddelande

Att det gjorts förändringar för skånska busslinjer har varit svårt att missa, inte minst på grund av de starka protester som resenärer och kommunpolitiker framfört i en strid ström som böljat över tidningarnas insändarsidor. Vad hände med att samverka med kommunerna och föra dialog med invånarna? Under dagens möte med Regionfullmäktige lyfte Vänsterpartiet frågan i en interpellation till Carina Zachau (M), ordförande i Kollektivtrafiknämnden.

V: Låt inte sommarstress på sjukhusen bli standard året runt!5.9.2019 11:37:18 CESTPressmeddelande

Under sommarmånaderna ska sjukvården fortsätta bedriva sjukvård samtidigt som all personal ska få ta ut sin semester. Att detta höjer stressen och pressen är inte en nyhet, i en situation där brist på vårdplatser och personal har varit vardag under lång tid. 2019 var heller inget undantag på de skånska sjukhusen och planeringen för sommarperioden har inneburit många stängda vårdplatser. Situationen har varit liknande runt om i landet och en återkommande trend har varit att de vårdplatser som stängs inför sommaren förbli stängda. Nu tar Vänsterpartiet initiativ till att ta fram en handlingsplan för att öppna de sommarstängda vårdplatserna.