Vänsterpartiet stänger kontoren och medverkar i arbetsplatsstrejk för klimatet

Fredagen den 27/9 är det utlyst arbetsplatsstrejk för klimatet och Vänsterpartiet Skåne stänger igen kontoren och går med i demonstrationer över hela regionen. Det är FridaysForFuture som arrangerar strejken, en organisation som växt explosionsartat från Greta Thunbergs strejkande utanför Sveriges Riksdag 2018. Fredagen markerar slutet på en vecka som många kommuner nyttjat för att sätta ljuset på klimatfrågan.

- Klimatfrågan är vår tids ödesfråga, allt annat hänger på den, säger Umihana Rašović Kasumović, ordförande för Vänsterpartiet i Skåne. Den livsstil som marknadsförs som framgångsrik kostar oss våra barns framtid. Samtidigt finns det partier i Skåne som hävdar att klimathotet är fejk. Det är väldigt allvarligt. Att skolbarnen strejkar genom FridaysForFuture på fredagar har satt ljus på frågan på ett direkt sätt, och nu är det vår tur som vuxna att lämna kontoren, visa att vi är många som ser frågan som viktig och tillsammans kräva direkta åtgärder för att bromsa samhällets klimatpåverkan!

Umihana kommer att delta i demonstrationen i Eslöv.

De tre budskapen under strejken kommer att vara:

* Begränsa den globala temperaturökningen till under 1,5 grader över förindustriella nivåer
* Följ Parisavtalet och bevisa det
* Lyssna på klimatforskningen

Malmös kommunalråd för Vänsterpartiet, Emma-Lina Johansson, deltar i strejken i Malmö.

- För oss i Vänsterpartiet är det självklart att delta i den globala klimatstrejken, säger hon. I Malmö kämpar vi i vårt parti för att utlysa klimatnödläge och på riktigt ta de kliv vi på ett lokalt plan kan för att bidra till att lindra effekterna av klimatkrisen. Det är oerhört viktigt att så många som möjligt engagerar sig på så många fronter som möjligt. Klimatproblemen drabbar inte alla jämlikt utan slår hårdast mot många av de människor som redan är utsatta från ett globalt perspektiv. Väderkatastrofer, temperaturförändringar och smältande poler är inget vi kan fortsätta bidra till bara för att det känns svårt att göra en omställning.

Distriktsexpeditionen i Malmö på Nobelvägen 51 håller stängt under dagen, öppnar åter måndag 30/9. Mer information på www.vskane.se

Demonstrationer kommer bland annat att ske i Lund, Kristianstad, Ystad, Malmö, Helsingborg och Landskrona. För mer information och fler orter, se här.

V: Samverkan kring barn och unga - de som gör jobbet måste få förutsättningarna de behöver6.5.2021 15:13:29 CEST | Pressmeddelande

Under dagens möte med Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Skåne lämnade nämnden ett yttrande angående Region Skånes revisorers granskning av samverkan kring barn och unga med behov av samordnade insatser. Vänsterpartiet vill understryka att samverkan inte är bara en central åtgärd, utan bygger på att kunskap om förutsättningarna ges till alla de som jobbar med barnen.

V tar initiativ för ökat arbetsgivaransvar för våldsutsatta29.4.2021 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Förekomst av våld är alltför vanligt. På tre veckor har fem kvinnor i Sverige mördats av män. För att förebygga att män överhuvudtaget tar till våld krävs ett långsiktigt normförändrande arbete, men det behövs också direkta åtgärder här och nu för att upptäcka och erbjuda skydd till våldsutsatta. Inga fler ska behöva dö innan samhället agerar, menar Vänsterpartiet, som nu tar initiativ till förstärkta insatser för att öka möjligheterna för våldsutsatta att få hjälp.

V eniga med granskning: samverkan för barn och unga måste förbättras21.4.2021 11:15:00 CEST | Pressmeddelande

På dagens möte med Primärvårdsnämnden i Region Skåne lyfts en granskning av samverkansarbetet kring barn och unga med behov av samordnade insatser mellan region och kommun. Behovet av samverkan kan finnas för barn med social problematik, psykisk ohälsa, kroniska sjukdomar, funktionsnedsättning eller en kombination av dessa. Granskningen pekar på en ojämlikhet i hur väl arbetet fungerar mellan olika kommuner och ett antal områden som behöver förbättras. Vänsterpartiet vill understryka vikten av att få till ett välfungerande arbete för barn och unga som många gånger riskerar att falla mellan stolarna.

Vänsterpartiet vill se intensifiering av arbetet med vård och omsorg vid demenssjukdom13.4.2021 18:00:00 CEST | Pressmeddelande

I början av 2020 bifölls Vänsterpartiets initiativ om att införa Socialstyrelsens nya modell för standardiserat insatsförlopp efter diagnosticering av demenssjukdom i Region Skåne. Då var Agneta Lenander glad: Eftersom vårdbehoven kan se väldigt olika ut från person till person, till exempel beroende på ålder, och den här modellen bygger just på ett personcentrerat förhållningssätt där kommunen, regionen och socialtjänsten i samverkan anpassar sina insatser efter patientens behov. Det här kan ge direkta förbättringar inom vård och omsorg för skånska patienter som blivit diagnosticerade med demenssjukdom, sa hon då. Idag, på möte med Regionfullmäktige, undrar hon vad som skett med det arbete som skulle inletts för över ett år sedan.