Vänsterpartiet: Tre förslag för en mänskligare sjukförsäkring

Hur sjukförsäkringen ser ut handlar om vilket samhälle vi vill leva tillsammans i. Därför vill Vänsterpartiet se en mänskligare sjukförsäkring.

Under alliansregeringen försämrades sjukförsäkringen kraftigt. Under nuvarande mandatperiod har Vänsterpartiet och regeringen genomfört flera reformer för att förbättra sjukförsäkringen. Vi har höjt ersättningsnivåerna, avskaffat den bortre tidsgränsen och sänkt skatten för dem med sjukersättning. Men mycket återstår att göra för att återupprätta en sjukförsäkring värd namnet.

- Så här vill vi inte ha det. Sjukförsäkringen har fortfarande stora brister. Vänsterpartiet vill ha ett mer humant, rättvist och rimligt sjukförsäkringssystem. Är man för sjuk för att jobba så är man, säger Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson för Vänsterpartiet.

Vi presenterar därför tre förslag som är viktiga steg i rätt riktning

1. Skydd mot att hamna mellan stolarna hos Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen

Du ska aldrig kunna hamna mellan stolarna hos Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Om Arbetsförmedlingen menar att du är för sjuk för att förmedla jobb till så ska du inte tvingas till det. Det måste genom regeländringar bli enklare att flytta tillbaka en person som inte klarar av att delta i arbetsförberedande insatser till sjukförsäkringen. Du ska få det stöd och hjälp som du behöver.

2. Rätt att träffa läkaren som tar beslut om arbetsförmåga. Du ska ha rätt att få träffa den läkare som ska avgöra om du är för sjuk för att kunna arbeta.

3. Stärkt möjlighet till rättshjälp. Möjligheten att pröva sin sak rättsligt ökar chansen att fler som har rätt till exempelvis sjukpenning också får rätt till sjukpenning. Fler ska därför få möjlighet att driva sina mål rättsligt. Förslagsvis sker detta genom en uppräkning av inkomsttaket för att ta emot sådant stöd.

- Ingen vill vara sjuk, men ibland måste man vara hemma för att bli frisk. Man kan inte sätta människor i ekonomisk otrygghet och fattigdom eller någon form av stress och jakt. Det gör ingen friskare, säger Ulla Andersson.

Vänsterpartiets presstjänst