Vänsterpartiet uppmanar regeringen till samtal för att stoppa döden på jobbet

Efter många år av nedgång så har det de senaste åren skett ett trendbrott i antalet dödsfall på arbetsplatserna i Sverige. Under 2018 miste 58 personer livet på arbetet, enligt Arbetsmiljöverkets statistik, och det höga antalet dödsfall har fortsatt under 2019. Nyligen dog en 55-årig byggnadsarbetare från Västerås efter fall från hög höjd, en 24 årig praktikant från Umeå livet miste livet när han fick ett lyftverktyg över sig och igår dog en person i en arbetsplatsolycka på ett spårområde i Göteborg.

-  Varje arbetsgivare har ett ansvar för arbetsmiljön men ett sådant här trendbrott är ett strukturellt samhällsproblem som kräver samling och krafttag, säger Ali Esbati, arbetsmarknadspolitisk talesperson i Vänsterpartiet.

Vänsterpartiet har presenterat en rad förslag (https://www.vansterpartiet.se/vi-maste-stoppa-doden-pa-arbetsplatserna/) för att stoppa döden på arbetsplatserna. Men vi ser det som viktigt med en bred samsyn som leder till handling och åtgärder som kan ge effekt på såväl kort som lång sikt.

-  Vi uppmanar nu regeringen att snarast inbjuda till partiövergripande samtal i denna fråga. Dödsolyckorna på arbetsplatserna förtjänar samma högprioriterade samtal som gängkriminaliteten, säger Ali Esbati.

Ali Esbati,
arbetsmarknadspolitisk talesperson (V)

Vänsterpartiets presstjänst:

Pressinbjudan till Vänsterdagarna 201910.10.2019 10:05:09 CESTPressmeddelande

Välkommen att bevaka Vänsterpartiets Vänsterdagar 2019. Evenemanget går av stapeln på Folkets hus i Göteborg samt på andra platser runt Järntorget, 1-3 november. Utöver hundratals medlemmar, företrädare och folkvalda från Vänsterpartiet kommer även flera gäster att delta under helgen. Bland dessa märks LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson samt Bhaskar Sunkara och Aaron Bastani, representanter för den nya vänstern i USA respektive Storbritannien. Programmet finns här: https://www.vansterpartiet.se/app/uploads/2019/09/V-dagarna_program-190919.pdf Formulär för ackreditering finns här: https://www.vansterpartiet.se/vansterdagarna/ackreditering-vansterdagarna/ För mer information, kontakta: Sam Carlshamre Vänsterpartiets kommunikationsavdelning 076-7765357 samuel.carlshamre@riksdagen.se Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64