Vänsterpartiet: Uthyrning av utländsk arbetskraft ska beskattas hårdare

Vänsterpartiet har i förhandlingarna med regeringen om vårbudgeten drivit igenom flera förslag som innebär att uthyrning av utländsk arbetskraft blir bättre reglerat från skattesynpunkt.

Villkoren på den svenska arbetsmarknaden riskerar att undergrävas om utländska företag inte betalar skatt som de ska. Det är vanligt att oseriösa bolag som inte betalar tillräckligt i skatt även utnyttjar arbetstagare.

- Den oschyssta konkurrensen pressar också villkoren för andra företag inom drabbade branscher. Det är inte minst ett problem inom byggbranschen, säger Ali Esbati, arbetsmarknads-politisk talesperson för Vänsterpartiet.

Med det nuvarande regelverket behöver en arbetstagare som arbetar tillfälligt i Sverige betala skatt om personen är anställd av ett svenskt företag. I lagrådsremissen som skickas in i dag föreslås att arbetstagare som är anställda av ett utländskt företag som saknar driftställe i Sverige, och tillfälligt hyrs ut till den som arbetet utförs för, också ska betala skatt i Sverige från dag ett.

Innebörden av förslaget är att den så kallade 183-dagarsregeln, perioden då en arbetstagare inte behöver betala skatt om hen vistas i Sverige under en tolvmånadersperiod, inte ska kunna tillämpas när det är fråga om uthyrning av arbetskraft. Detta innebär att Sverige kommer att börja tillämpa begreppet ekonomisk arbetsgivare, något som redan görs i dag i de flesta av våra grannländer.

Dessutom föreslås bland annat att utländska bolag utan fast driftsställe i Sverige ska bli skyldiga att göra skatteavdrag från den ersättning de betalar ut för arbete i Sverige. Även skyldigheten att lämna information till Skatteverket skärps.

- Jobbar man i Sverige ska man ha svenska rättigheter och betala svenska skatter. Det ska vara tydligt för den som jobbar, så att man inte blir lurad, och det ska vara tydligt för den som bedriver företagande i Sverige, så att man inte lurar svenska myndigheter, säger Ali Esbati.

Förslagen beräknas ge cirka 600 miljoner i skatteintäkter. Bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 januari 2019.

Vänsterpartiets presstjänst
070-620 00 64 (ej sms)

Pressinbjudan: Jonas Sjöstedt håller vårtal16.5.2019 15:20:42 CESTPressmeddelande

Lördag den 18:e maj håller Jonas Sjöstedt vårtal på Vänsterpartiets vårfest, som hålls på Nytorget i Stockholm. Media bjuds också in till en pressträff där Jonas Sjöstedt presenterar en angelägen nyhet med koppling till EU-valet. Välkomna! Programmet i sin helhet: 13.30 Vårfesten börjar 13.35-13.45 Tal av Malin Björk, EU-parlamentariker (V) och toppkandidat 13.45-14.15 Musikframträdande med Northern Indians 14.20 pressträff med Jonas Sjöstedt 14.50 – 15.10 Musikframträdande med Esther Lennstrand 15.15-15.45 ca vårtal av Jonas Sjöstedt 16.00 Festen avslutas För mer information: Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64