Vänsterpartiet: Varför inkluderar man inte havsmiljön i grön handlingsplan för Greater Copenhagen?

Under dagens möte med Regionfullmäktige ställde Vänsterpartiet en enkel fråga om havsmiljön i Öresund.

- Det blir nästan ironiskt när havet som är den miljö som knyter ihop Greater Copenhagen-geografin – Östersjön, Öresund och Kattegatt – överhuvudtaget inte finns med i handlingsplanen, säger Vilmer Andersen, Vänsterpartiets representant i Regionala Utvecklingsnämnden.

Under hösten 2020 beslutade styrgruppen för Greater Copenhagen (GC) lansera en politisk strategi för grön omställning och hållbar tillväxt. Strategin ska kunna ge ett lyft till företag och offentliga organisationer som kan och vill satsa på gröna lösningar och grön teknologi. Det poängteras specifikt att ”Greater Copenhagen ska bli en av de absolut ledande metropolregionerna inom kunskap och innovation för en grön omställning. I samarbete med regeringarna i Danmark och Sverige, EU och STRING ska framtidens gröna metropolregion byggas”.

- Trots decenniers omfattande kamp för att förbättra havsmiljön – en kamp som fortsätter mot dagens hot av omfattande utsläpp, utfyllnads- och exploateringsintressen, överfiske, döda bottnar och så vidare… så är det inte med. Det hade varit bra för att arbeta mot alla de hot som måste elimineras för att säkra Östersjön, Öresund och Kattegatt som levande hav i framtiden.

Carl-Johan Sonesson, ordförande i Regionstyrelsen och i Greater Copenhagen, svarade att man från svensk sida försökt förhandla in havsmiljön men misslyckats då danska näringslivsintressen motsatte sig en policy som värnar om havets resurser.

Vilmer AndersenLedamot i Regionfullmäktige (V), representant i Regionala Utvecklingsnämnden

Tel:070 - 585 22 24