Vänsterpartiet växer – nu 25 000 medlemmar

Vänsterpartiet växer så det knakar. Nu är partiet uppe i 25 000 medlemmar.

– Vi är glada men inte speciellt förvånade. Vi har länge sett att människor är trötta på ojämlikheten och vill göra något åt det. Ett sätt är att gå med i Vänsterpartiet, säger Aron Etzler, partisekreterare för Vänsterpartiet.

För tillfället är det fler än någonsin som väljer att gå med i Vänsterpartiet. Bara under augusti i år ansökte 2 448 personer om medlemskap.

– Det handlar om att många fler ser oss som den kraft som kan förändra samhället. Men det handlar också om hur vi ser på våra medlemmar. Jag upplever en stor kontrast mellan oss och andra partier, som mer betraktar medlemmar som en nödvändigt ont. I vårt parti ser vi alla som en tillgång och det finns massor av saker att göra. Vi bygger en rörelse där alla får plats.

Vi har haft en ökande tendens ända sedan 2009. Det är bara vi och Sverigedemokraterna som har en stadig ökning, säger Aron Etzler.

Sedan Jonas Sjöstedt valdes till partiordförande har Vänsterpartiet mer än fördubblat sitt medlemstal och redan i våras kunde partiet visa upp de högsta medlemssiffrorna på 50 år. Totalt i år har 7 819 personer ansökt om att bli medlemmar i Vänsterpartiet.

Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64 (ej sms)