Vänsterpartiet vill fortsätta den lyckade satsningen på kollektivtrafik för skolungdomar

Vänsterpartiet vill utöka det ekonomiska stödet på avgiftsfri kollektivtrafik för skolungdomar på sommaren så att det gäller året runt. Det är en jämlikhetsreform som gör det möjligt att resa även på fritiden oavsett ekonomiska förutsättningar.

- I vårt land lever många barn och ungdomar i familjer som har svårt att få pengarna att räcka till hela månaden. Satsningen på avgiftsfri kollektivtrafik och färdtjänstresor året runt är en träffsäker jämlikhetsreform som ger ungdomarna möjlighet att resa till och från kompisar, skolan eller extrajobbet och olika aktiviteter på fritiden, oavsett vad deras föräldrar tjänar, säger Jonas Sjöstedt.

Förslaget omfattar årskurserna 6–9 i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan samt år 1-3 i gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan och gäller kollektivtrafikresor och färdtjänst. Det är en utökning av den reform Vänsterpartiet redan har fått igenom som ger avgiftsfri kollektivtrafik för skolungdomar under sommarlovet.

I många kommuner får elever gratis busskort eller färdtjänstresor för resor till och från skolan eller skolskjuts beroende på hur lång resväg de har mellan skolan och hemmet. Att köpa busskort eller bekosta färdtjänstresor som gäller även utanför skoltid innebär en stor kostnad för många familjer. Vidare finns det barn och ungdomar som inte omfattas av kommunens regler för gratis skolresor men som ändå har behov av busskort.

- För alla dem som oroar sig för sin ekonomi, är busskort eller resor med färdtjänst ofta en utgift för mycket. Det är för alla dem vi har drivit kravet om avgiftsfri kollektivtrafik och färdtjänst. Det är sådana reformer som vänstern driver igenom och högern går emot, avslutar Sjöstedt.

Beräknad kostnad för förslaget: 1,32 miljarder kronor per år