Vänsterpartiet vill införa ett nytt klimatbistånd för att möta klimatförändringarna

Extrema väderhändelser som torka och översvämningar slår redan idag hårt mot människor i stora delar av världen och klimatfrågan är en av de frågor människor bryr sig allra mest om i valrörelsen. Trots att det är den rika delen av världen som står för den största delen av utsläppen är det den fattiga som drabbas hårdast. Vänsterpartiet vill därför se ett nytt klimatbistånd som ska användas till förebyggande klimatåtgärder som motverkar konsekvenserna av de klimatförändringar vi redan ser.

- För oss i Vänsterpartiet är klimatet en ödesfråga. Det är därför vi har den mest ambitiösa miljöpolitiken i riksdagen. I budgetförhandlingarna med regeringen har vi bl.a. drivit och fått igenom gratis kollektivtrafik under sommarlovet för unga, vi har räddat viktiga nattåg och vi har satsat på kollektivtrafik i landsbygd. Men när det kommit till vårt förslag om ett nytt klimatbistånd utöver biståndsmålet så har regeringen alltid sagt nej. Klimatmålen måste gå före kortsiktiga vinstintressen och den rika delen av världen måste ta sitt historiska ansvar, säger Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiets partiledare.

Det nya klimatbiståndet ska bestå av nya additionella medel, det vill säga vara ytterligare medel utöver det utlovade biståndet och trappas upp under tre år. Pengarna kan t.ex. användas för omställning till ekologiskt hållbara jordbruk, teknikutveckling eller utbyggnaden av förnybar energi. Vänsterpartiets förslag innebär att det nya klimatbiståndet uppgår till 500 mnkr år 2019, 750 mnkr år 2020 och 1 mdkr år 2021.

Tove Liljeholm pressekreterare till Jonas Sjöstedt, 073-816 64 70

Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)

Vänsterpartiet säger nej till höjd pensionsålder29.5.2019 11:39:42 CESTPressmeddelande

Igår lade regeringen fram sitt förslag om höjd pensionsålder. Vänsterpartiet är kritiskt till höjningen då många inte klarar att arbeta ens till dagens pensionsålder. Det är helt orealistiskt att bara fokusera på åldern när det inte kombineras med kraftfulla satsningar på ett mer hållbart arbetsliv. - Den som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Så ser det inte ut med dagens pensionssystem. Av Kommunals medlemmar har 7 av 10 så låg inkomstpension att de får garantipension, trots att de har arbetat hela livet. Detta borde regeringen göra något åt, istället för att höja pensionsåldern, säger Nooshi Dadgostar, vice ordförande i Vänsterpartiet. Den höjda pensionsåldern motiveras med att vi lever längre och klarar av att arbeta längre. Det stämmer dock inte. Korttidsutbildade personers livstid minskar och klyftorna i arbetslivet ökar. Och för dem som klarar av några år extra blir effekterna ändå små. Enligt Kommunals beräkningar ger varje enskilt år efter 66 år