Vänsterpartiet vill se ett matlyft för äldre

På framtidens äldreboende vill vi att maten tillagas på plats och den som vill får gärna hjälpa till. Därför går Vänsterpartiet till val på en satsning på att fler kommuner ska ställa om och laga god mat från grunden. Vi satsar 300 miljoner kronor per år på ett matlyft för äldre.

- Det finns ingen anledning till varför maten som serveras i hemtjänsten eller på boenden inte ska vara en källa till livslust och glädje. Samtidigt är undernäring ett stort problem bland äldre. Därför måste maten bli bättre, säger Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson för Vänsterpartiet.

Tanken är att kommunerna ska kunna söka startstödet för att fortbilda personal, anställa kockar, bygga om och bygga tillagningskök, anställa dietister på kommunen som kan bistå hemtjänst- och boendepersonal i planeringsarbete med mera. Stödet räcker till exempel till att anställa omkring 750 kockar på boenden runt om i Sverige eller till fortbildning för över 40 000 anställda.

- Det här är ingen utopi. I Munkedal handlar och lagar hemtjänstpersonalen mat tillsammans med de äldre, och på många boenden lagas maten på plats redan i dag. På Tubberöds äldreboende i Tjörns kommun har man infört matråd och arbetsgrupper så att maten planeras tillsammans med de boende, säger Ulla Andersson.

Vänsterpartiets pressjour: 070-620 00 64 (obs ej sms)