Vänsterpartiet vill se ett matlyft för äldre

På framtidens äldreboende vill vi att maten tillagas på plats och den som vill får gärna hjälpa till. Därför går Vänsterpartiet till val på en satsning på att fler kommuner ska ställa om och laga god mat från grunden. Vi satsar 300 miljoner kronor per år på ett matlyft för äldre.

- Det finns ingen anledning till varför maten som serveras i hemtjänsten eller på boenden inte ska vara en källa till livslust och glädje. Samtidigt är undernäring ett stort problem bland äldre. Därför måste maten bli bättre, säger Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson för Vänsterpartiet.

Tanken är att kommunerna ska kunna söka startstödet för att fortbilda personal, anställa kockar, bygga om och bygga tillagningskök, anställa dietister på kommunen som kan bistå hemtjänst- och boendepersonal i planeringsarbete med mera. Stödet räcker till exempel till att anställa omkring 750 kockar på boenden runt om i Sverige eller till fortbildning för över 40 000 anställda.

- Det här är ingen utopi. I Munkedal handlar och lagar hemtjänstpersonalen mat tillsammans med de äldre, och på många boenden lagas maten på plats redan i dag. På Tubberöds äldreboende i Tjörns kommun har man infört matråd och arbetsgrupper så att maten planeras tillsammans med de boende, säger Ulla Andersson.

Vänsterpartiets pressjour: 070-620 00 64 (obs ej sms)

Lotta Johnsson Fornarve svepte Björn Söder ur talmansstolen  – en seger för demokratin24.9.2018 16:47Pressmeddelande

Vänsterpartiets Lotta Johnsson Fornarve fick flest röster i omröstningen om posten som riksdagens andre vice talman. – Det känns fantastiskt hedrande. Jag känner mig också lättad över att riksdagen har markerat att Sverigedemokraterna inte är ett parti som alla andra. Vi kan inte ha en talman som inte står upp för alla människors lika värde, säger Lotta Johnsson Fornarve. Lotta Johnsson Fornarve valdes in i riksdagen 2014 och har under mandatperioden suttit i civilutskottet, Europarådet, arbetande ersättare i utrikesutskottet, försvarsutskottet och försvarsberedningen. Sedan 2017 är hon Vänsterpartiets försvarspolitiska talesperson och hon har tidigare suttit med i Vänsterpartiets partistyrelse. Lotta Johnsson Fornarve har även varit internationell sekreterare för ISAK, en paraplyorganisation mot apartheid, och suttit i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i Oxelösund och Linköping. – Det här är väldigt glädjande. Nu har riksdagen visat att man inte vill ha en talman som uttrycker sig