Vänsterpartiet vill se intensifiering av arbetet med vård och omsorg vid demenssjukdom

I början av 2020 bifölls Vänsterpartiets initiativ om att införa Socialstyrelsens nya modell för standardiserat insatsförlopp efter diagnosticering av demenssjukdom i Region Skåne. Då var Agneta Lenander glad: Eftersom vårdbehoven kan se väldigt olika ut från person till person, till exempel beroende på ålder, och den här modellen bygger just på ett personcentrerat förhållningssätt där kommunen, regionen och socialtjänsten i samverkan anpassar sina insatser efter patientens behov. Det här kan ge direkta förbättringar inom vård och omsorg för skånska patienter som blivit diagnosticerade med demenssjukdom, sa hon då. Idag, på möte med Regionfullmäktige, undrar hon vad som skett med det arbete som skulle inletts för över ett år sedan.

Trots bifallandet av initiativet har det inte gått mycket framåt med arbetet för patienter med kognitiv svikt. Kunskapscentra demens som arbetar med frågorna är del av den översyn som riskerar att försvåra arbetet för regionens samtliga kunskapscenter.

- Vi har haft helt olika syn på finansieringen av kunskapscentra demens mellan Vänsterpartiet och Alliansen. Vi har velat avsätta mer pengar i rent preventivt syfte för att hitta bra sätt att arbeta och samverka med andra, vi har lagt tilläggsyrkande i HSN i rent kartläggande syfte och genom kartläggning kunna initiera förslag på det vi fått fram, men inte fått gehör. I Central samverkan har vi kommunicerat de problem vi ser och upplever och försökt få till stånd ett mer säkert sätt att säkra omsorgen kring dessa komplexa patienter, säger Agneta Lenander, Vänsterpartiets representant i Hälso- och sjukvårdsnämnden och sjuksköterska.

Vad som kommer att ske med kunskapscentren är ännu inte klart, men det finns andra många delar inom samverkan som kunde påbörjats och som ännu inte fungerar optimalt, menar Agneta.

- I min yrkesroll ser jag var det brister, vilka det är som prioriteras bort, vilka som i första hand får byta avdelning och till och med sjukhus, hur samverkan kring den kognitivt sviktande fallerar. Jag ser det när det behövs polishandräckning eller inkallande av väktare för att en demenssjuk blivit orolig och aggressiv med överflytt till psykiatrin där patienten definitivt inte hör hemma. Jag ser direkta omsorgsbrister i hygien på dessa patienter, sannolikast för att kunskapen är låg ute i den kommunala vården och omsorgen. Alla vi i Hälso-och sjukvårdsnämnden har fått kunskap om att ”vårdkonsumtionen” av slutenvård är som störst två år innan diagnos sätts. Det här hade vi kunnat ändra på genom ett systematiskt arbetssätt i samverkan. Det är en patientgrupp som åker in och ut, där slutkörda anhöriga sliter hårt, där ensamma kognitivt sviktande far extra illa, som hittas nedkylda utomhus när de gått vilse, som reagerar på smärta och sjukdom på ett helt annat sätt än vad en annan patientgrupp kan göra. Genom ett insatsförlopp i samverkan hade vi kunnat samarbeta kring kompetensförsörjning och kunskapsöverföring mer systematiskt än vad vi gör idag. Detta är orsaker till att initiativet kom till, nu behöver vi se till att det faktiskt följs upp och implementeras, avslutar Agneta Lenander.

Agneta LenanderLedamot i Regionfullmäktige (V), sjuksköterska, representant i HSN

Tel:072 - 4494870

V: Anpassa vårdens kassa efter invånarnas behov – inte tvärt om!11.3.2024 16:30:00 CET | Pressmeddelande

Idag lägger Vänsterpartiet en motion som ska säkerställa att invånarna får den vård de behöver. Region Skånes stora budgetunderskott pressar hårt på den skånska vården – nu vill V att budgeten ska planeras utifrån vårdbehoven i stället för att inskränka invånarnas rätt till vård med en alltför snäv ekonomisk ram. "Det går inte att dra ner mer på personalen. Då riskerar vi patienternas liv. Det var budskapet från kvinnokliniken i Lund som jag besökte idag", säger Nooshi Dadgostar efter skånebesöket.

Fortsatta nedskärningar på Helsingborgs lasarett: steg 2 ska spara ytterligare 150 miljoner6.3.2024 16:59:54 CET | Pressmeddelande

Det var i slutet av januari som det senaste sparpaketet antogs på Helsingborgs lasarett – ett beräknat underskott på 450 miljoner skulle minskas med åtgärder motsvarande 200 miljoner i nedskärningar. Nyheten om att antalet undersköterskor skulle minska med 50 personer var en av åtgärderna som inte mottogs med värme i den redan hårt pressade verksamheten. På dagens möte med sjukhusnämnden framlades steg två i besparingsplanen, trots att förvaltningen redan varnat för negativa effekter på vården.